Elke gram telt: de extreme maatregelen waardoor Hamilton nóg sneller over de baan scheurt

Lewis Hamilton.
Photo News Lewis Hamilton.
Elke gram telt. Letterlijk. Mercedes domineerde de eerste vier Formule 1-manches van het seizoen, en dat is allerminst toeval. Naast het bouwen van de beste bolide, doen ze er bij de renstal immers ook álles aan om zo weinig mogelijk gewicht mee te zeulen. En die maatregelen zijn behoorlijk extreem. Zo racen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas rond met naadloos ondergoed en ingekorte veters. En dat is slechts het begin...  

Dat Mercedes baas is in het huidige Formule 1-seizoen, is een understatement. In de eerste vier races verdeelden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas netjes de zeges onder elkaar. Bij winst van de ene, bezette de andere iedere keer de tweede podiumplek. Vier perfecte één-tweetjes dus, en dat hoeft niet meteen toeval te zijn. 

SunSport sprak met John Owen, hoofdontwerper bij de renstal, om de details achter de pijlsnelle bolides te achterhalen. Wat blijkt? Mercedes verzet werkelijk hemel en aarde om elke gram uit te sparen. Zo dragen de snelheidsduivels naadloos ondergoed, waardoor ze tien gram lichter wegen. Ook kiezen ze voor ultralichte schoenen gemaakt van het brandwerend materiaal Nomex waarbij de veters zijn ingekort. Zo weegt elke schoen liefst 50 gram minder, ofwel 100 gram in totaal. 

Lewis Hamilton.
Photo News Lewis Hamilton.

Drinkbus

Maar het gaat nog verder. Zo worden bepaalde delen van de wagen - meestal de carrosserie dat onzichtbaar is zoals de bodemplaat - niet geverfd. Daarmee worden ook tientallen grammen uitgespaard. Bovendien dragen Hamilton en Bottas speciaal ontworpen pakken van Puma. Vlambestendig, maar amper 650 gram in gewicht. Tot slot durft Hamilton ook zwaar te besparen op water. Wanneer de hitte draaglijk is, durft de vijfvoudige wereldkampioen zijn drinkbus al eens in de paddock te laten. In totaal zeult de Brit op die manier twee kilogram minder mee in zijn Mercedes-wagen.

Lewis Hamilton en  Valtteri Bottas.
Photo News Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Nieuwe ideeën 

“Er is een breed gamma aan zaken waarop elke renstal zich kan focussen om te verbeteren, maar ik denk net dat het de kleine nuances zijn die het verschil maken”, vertelde Hamilton in een eerder interview. “Die kleine elementen zijn naast de strategie van het team of de kracht van de motor heel belangrijk. Zo slagen wij erin om telkens het beste uit ieder weekend te halen.”

In het recente gesprek met SunSport beaamt ontwerper Owen die gedachte. “Een paar jaar geleden zijn we ons echt gaan focussen op die details. De lengte van de veters, de hoeveel klittenband in een racepak, het dikte van het materiaal. Of naden die we aan de buitenkant van de handschoenen plaatsen zodat ze de coureurs niet hinderen. Daar draait het om.” 

Maar Hamilton zou Hamilton niet zijn mocht hij nog een stapje verder gaan. Voor de Grote Prijs van Spanje, die dit weekend wordt verreden, presenteerde hij aan het team enkele nieuwe ideeën om de bolide nóg lichter en dus sneller te maken. Die zijn op dit moment wel top secret. “Lewis kwam onlangs inderdaad met enkele nieuwe inzichten. Hij droeg die voor aan ons ontwerpteam, maar ze blijven geheim.” 

Lewis Hamilton kruipt uit zijn Mercedes.
EPA Lewis Hamilton kruipt uit zijn Mercedes.



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Van Rompaey

    Wie klopt Mercedes ? Niemand ?

  • Jose Van Hauwaert

    Net als in paarderennen waar een jockey + zadel een bepaald minimum gewicht MOETEN halen, moet ook een Formule 1 wagen MET rijder een minimum gewicht halen. Iedere gram uitgespaard op de rijder en zijn kledij....racepak, kan geinvesteerd worden in zijn bolide

  • Mario Lopez

    Knappe kerel!!!

  • Leo Legrelle

    Baard afscheren, 3 gram winst.

  • Bram Macquoy

    Vanaf dit jaar is het minimum gewicht van de rijders 80kg + stoel. Dit om het voordeel van de kleinere rijders en het extreme diëten tegen te gaan. @Peter. Noem dan eens een rijder die te vet staat? Er moest vroeger altijd een balans gezocht worden tussen spiermassa en gewicht. En team betaald geen miljoenen aan een rijder om dan enkele tiende per ronde te verliezen door overgewicht ;-). Zet een jockey in een F1 auto en die valt flauw na 1 ronde, kan je niet vergelijken.