Dit is het nieuwe wapen van Mercedes, al is teambaas Wolff niet onder de indruk van halo: "Geef me een kettingzaag en ik haal die er meteen weer af"

De W09, waar Lewis Hamilton straks in mag gaan rijden.
Action Images via Reuters De W09, waar Lewis Hamilton straks in mag gaan rijden.
In de W09, de nieuwe Mercedes van de Formule 1-kampioen, reed  Valtteri Bottas alvast wat rondjes over Silverstone. "Als coureur voel je je heel speciaal als je deze machine mag besturen."

Groots was de officiële presentatie van de W09 voorbereid. Via een wereldwijde perslaunch presenteerde Mercedes vanmiddag de nieuwe ‘zilverpijl’ die voor het vijfde kampioenschap op rij moet zorgen. Maar waar Valtteri Bottas de W09 vanochtend al even over een grijs Silverstone stuurde als onderdeel van een filmdag, lekten ongetwijfeld niet geheel ongepland meteen de eerste plaatjes uit van de wagen die op het eerste oog bijzonder veel op haar voorganger lijkt. 

 Valtteri Bottas.
Photo News Valtteri Bottas.

Natuurlijk ontbreekt de haaienvin aan de achterkant en is de cockpit vanwege nieuwe regels beschermd met een halo, maar verder vallen de verschillen mee. Wel in het oog springend zijn de opvallende strepen aan de zijkant die voor een flitsend karakter zorgen. "Maar van die halo ben ik niet erg onder de indruk", liet teambaas Toto Wolff al optekenen tijdens de presentatie. "Ik snap dat de veiligheid van de coureurs voorop staat, maar erg aantrekkelijk ziet deze oplossing er niet uit. Geef me een kettingzaag en ik haal die halo er meteen weer af."

Toto Wolff.
Photo News Toto Wolff.
De W09 op Silverstone.
Photo News De W09 op Silverstone.

Halo of niet, wereldkampioen Lewis Hamilton kan niet wachten tot hij komende week bij de wintertest in Barcelona achter het stuur van de W09 mag kruipen. "Er is zo hard gewerkt aan deze auto door heel veel mensen. Ik kijk er enorm naar uit om haar mee het asfalt op te nemen en de limieten op te zoeken." 

"De wagen lijkt hetzelfde, maar eronder is alles herdaan", verzekerde Hamilton voor de verzamelde pers. "Het team heeft heel hard gewerkt om de moeilijkheden te begrijpen waarmee we in 2017 soms geconfronteerd werden." Zo had de W08 Hybrid op bepaalde circuits de slechte gewoonte de banden te snel te verslijten.

Mercedes-AMG F1 on Twitter

Designing a @F1 livery, easy right? Wrong! See the story behind the look of the all-new @MercedesAMGF1 W09 EQ Power+!! Including a sneak peek!! #DrivenByEachOther #F1 https://t.co/37Vd6yhIX9

Waar Hamilton aan zijn zesde seizoen bij Mercedes begint, wil Bottas na een voorzichtig debuutjaar met drie zeges vooral een constanter niveau behalen. "Ik wil alles wat ik vorig jaar geleerd heb nu meer gaan gebruiken. Dit jaar draait het allemaal om resultaat leveren en constanter worden", beseft de Fin. "Ik heb al goede races gehad, maar ook races waar ik niet op mijn niveau was. Dit seizoen wil ik elk weekend top zijn, want ik wil absoluut vechten voor het kampioenschap."

Daarvoor moet Bottas niet alleen af zien te rekenen met collega Hamilton, maar natuurlijk ook met de Ferrari's. De nieuwe Ferrari van Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen wordt ook vandaag gepresenteerd in thuisbasis Maranello. Beelden van de McLaren van Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso, waarvan de presentatie gepland is voor morgen, lekten eerder vandaag ook al uit. 

Tobi Grüner 🏁 on Twitter

Here it is: The first pic of the new Mercedes W09! #AMuS

Ferrari wil eindelijk nog eens wereldtitel

Ook grote concurrent Ferrari heeft vandaag zijn nieuwe bolide voorgesteld. Met de SF71H hoopt de Italiaanse renstal voor het eerst sinds tien jaar nog eens wereldkampioen te worden. De piloten zijn ook dit jaar de Duitser Sebastian Vettel en de Fin Kimi Räikkönen, vorig jaar tweede en vierde in de eindstand.

Räikkönen was in 2007 de laatste die wereldkampioen werd in een Ferrari. Het jaar nadien werd nog de wereldtitel bij de constructeurs behaald, maar nadien moest Ferrari de heerschappij van Red Bull en Mercedes dulden.

Vettel is er alvast van overtuigd dat hij met de nieuwe bolide voor een vijfde wereldtitel kan gaan. "We hebben een grote stap voorwaarts gezet", verklaarde de 30-jarige Duitser. Ook de 38-jarige Räikkönen is tevreden: "De auto ziet er goed uit, en dat betekent meestal ook dat hij snel is."

Ferrari was de laatste van de topteams om zijn bolide voor te stellen. Die van dit jaar is bijna volledig effen rood, terwijl er vorig jaar ook veel wit te zien was.

"Tot en met de voorbije uren heeft iedereen keihard gewerkt om de details in de auto te perfectioneren", zegt Team Principal Maurizio Arrivabene. "De auto is gefabriceerd in Italië en representeert de excellentie van ons land." 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Roger Deprez

    Wat een klasse en al wereldkampioen vanaf 2014 tot en met 2017 het moet toch wel ontmoedigend zijn voor de andere merken.