ANALYSE. Onze watcher ziet hoe F1 zich in de voet schiet: “Die zogezegde scheidsrechters snappen er niets van”

AP
Sebastian Vettel won de zevende grand prix van het seizoen. Of eigenlijk niet. Want de wedstrijdleiding bewees andermaal wat we al lang weten. Dat die zogezegde scheidsrechters niets van autosport snappen. Waarom Vettel er in Montreal plots stond. En hoe Hamilton zijn vijfde overwinning van het seizoen cadeau kreeg. Analyse.

De dominantie van Mercedes is eindelijk gebroken. Of op zijn minst onderbroken. Het was Sebastian Vettel die zaterdag zijn Ferrari op de pole position parkeerde. Voor het eerst dit seizoen eens geen Mercedes. De nieuwe versie van de motor die Ferrari twee grand prix al monteerde, is nu inderdaad helemaal geoptimaliseerd. En maakt wel degelijk een verschil. Komt daarbij dat de Italianen in de kwalificaties een systeem kunnen gebruiken -zoals Mercedes overigens al langer- om het motorvermogen tijdelijk op te voeren. Resultaat: Mercedes in de bochten nog altijd sneller (0,4 seconden over een hele ronde) maar Ferrari in het voordeel op de rechte stukken (in Montreal goed voor een bonus op Mercedes van 0,6 seconden). Verschil: 0,2 seconden, of het kloofje tussen Vettel en Hamilton in de kwalificaties. 

Vettel voor Hamilton en Leclerc.
Photo News Vettel voor Hamilton en Leclerc.

Dat het in de race spannend zou worden, wisten we: Ferrari kan de ‘party mode’, zoals insiders het systeem noemen, niet gebruiken in de race. Omdat de motor het zo lang niet zou aankunnen. Vandaar, na de vlekkeloze start van Vettel, dat het vanaf ronde 40 (nog dertig te gaan…) bijzonder boeiend werd. Hamilton in het zog van Vettel, man tegen man, voluit. Schitterend potje autokoers. Zoals formule 1 hoort te zijn. Met een Mercedes die intrinsiek misschien net iets sneller was, maar niet snel genoeg om de Ferrari van Vettel echt voorbij te raken. De wedstrijd viel in een definitieve plooi in de 48ste ronde: fout van Vettel, onder druk, in de chicane. De Duitser hobbelde over het gras, denderde weer op het circuit en hinderde daarbij Hamilton. Niemand in Montreal die dacht dat de wedstrijdleiding de Duitser daarvoor zou bestraffen, maar na tien minuten debatteren kwamen de scheidsrechters, ‘stewards’ genoemd in F1, met het onwaarschijnlijke verdict: 5 seconden straftijd. Onrechtvaardig voor Vettel, geschenk voor Hamilton, die volgde op minder dan twee seconden en dus gewonnen spel had want gewoon rustig kon blijven volgen tot de finish.

Het is niet de eerste keer dat de wedstrijdleiding onbegrijpelijke beslissingen neemt. We denken aan Francorchamps 2008, toen Hamilton bestolen werd en Massa de overwinning cadeau kreeg. Vettel contra Hamilton was een heerlijk duel waarin Vettel inderdaad een fout maakte en daardoor Hamilton hinderde. Alleen deed hij dat uiteraard niet opzettelijk, want kon geen kant uit, en bracht hij ook niemand in gevaar. En vooral: door een prachtige race op die manier te beslechten, schiet de formule 1 zich in de voet. Als de eigenaars van Liberty Media zich zorgen maken over het spektakelgehalte en dalende kijkdichtheid, dat ze zich dan eerst eens buigen over dat eeuwige probleem van de wedstrijdleiding. Wie Vettel straft voor wat hier gebeurde, snapt weinig van autosport. Of heeft natuurlijk nooit zelf in een racewagen gezeten, zoals al te vaak het geval is voor stewards die mogen oordelen en coureurs bestraffen.

Hoe Vettel en Hamilton reageerden op het incident, en wat het algemene gevoel in de paddock van Montreal was, lees je in onze krant van dinsdag.

AFP



35 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Henri Bosmans

    De formule 1 is een circus geworden en 3 clowns bepalen de uitslag. Ik stel mij de vraag of ik hiervoor nog honderden euro's voor een toegangsticket wil betalen.

  • Carl Parker

    Op het onboard filmpje zie je toch duidelijk dat hij stuurt om te corrigeren, niet om Hamilton te hinderen, geen extra camera nodig om dat te zien. En ook het is een race, deze dingen gebeuren, vroeger veel zottere dingen gezien....

  • Guy Custers

    Vergis je niet, als Ferrari er toch aan denkt om in beroep te gaan moeten de stewards misschien de andere 4 straffen toch opnieuw bespreken die ze om de lieve vrede eerst niet doorgedrukt hebben, 1.Vettel parkeert niet in Park Vermey en onttrekt de wagen aan de weging, 2.hij verplaatst zijn wagen na immobilisatie einde race, dit is verboden, 3.hij trapt het af en gaat verhaal halen bij de stewards, zo onttrekt hij zichzelf aan de weging, 4. hij is er niet voor het interview, dit is verplicht!!

  • Maxim Jans

    Volgens de stewards heeft Vettel een tweede stuurbeweging naar rechts gemaakt toen hij terug op de baan kwam en de wagen al onder controle had. Hij keek in zijn spiegels en zag Ham komen en stuurde iets meer naar rechts om hem te blokkeren. De stewards baseren zich op beelden van een extra camera die niet publiek gaat. Voor mij mag Vettel ook wel eens winnen, teveel Mercedes is saai.

  • Eric Meyers

    Op de cockpit beelden zie je dat Vettel eens terug op de weg nog effe naar rechts uitwijkt . Doet hij het opzettelijk is hij in fout , moet hij tegensturen omdat hij gras op zijn banden heeft , teveel gas geeft en grip verliest is hij ook in fout Zijn landgenoot MS heeft jaren geleden na een fout ook " per ongeluk" D Hill van de weg gereden om wereldkampioen te worden