127 miljoen euro: sponsors op racepak Lewis Hamilton leveren meer op dan het shirt van Manchester City

rv
Lewis Hamilton start zondag in Melbourne zijn jacht naar een vijfde wereldtitel in de Formule 1. Een race die hem en zijn team Mercedes geen windeieren legt: op zijn eentje zorgt de marketinggigant in Hamilton voor meer inkomsten aan sponsors op zijn coureurspak dan Manchester City dat als club op hun voetbalshirt doet.

De 33-jarige Hamilton is een van de meest herkenbare sportlui ter wereld en dat speelt hij samen met Mercedes ook bijzonder goed uit. Dankzij de verschillende sponsors op zijn wedstrijdoutfit incasseert het succesvolle team jaarlijks 127 miljoen euro, dat is 19 miljoen meer dan de 108 die Manchester City, de autoritaire leider in de Premier League, van hun drie shirtsponsors Puma, Etihad en Nexen samen krijgt. 

Photo News

Twaalf sponsors prijken op het pak van Hamilton, waarvan de Maleisische oliemaatschappij Petronas met jaarlijkse bijna 57 miljoen euro de grootste is. Voor het privilege om Hamilton in een wedstrijdpak van hun merk te stoppen, betaalt Puma 2,3 miljoen euro. Ook Bose, Tommy Hilfiger, Monster Energy, UBS, Qualcomm, Epson, IWC Schaffhausen en Wihuri betalen allemaal miljoenenbedragen voor enige zichtbaarheid.

AFP

Daarnaast casht Hamilton persoonlijk nog eens een extra 11 miljoen euro om de producten van Tommy Hilfiger, Puma, Bose en Monster Energy te vertegenwoordigen en op regelmatige basis te tonen. Die marketingwaarde kan Hamilton voluit uitspelen in de onderhandelingen rond een nieuw contract bij Mercedes, waar naar verluidt bijna een akkoord gevonden is. De cijfers: een driejarig contract waarbij Lewis jaarlijks 45 miljoen euro opstrijkt. Per maand is dat 3,75 miljoen. Goed voor een slordige 123.000 euro per dag, waardoor Hamilton meteen rond de zesde plaats in de befaamde top tien van Forbes rond de best verdiende sportlui ter wereld komt. 

Photo News

De twaalf F1-sponsors van Mercedes:

Mercedes-Benz (34 miljoen euro per jaar)

Leveren van motor en ontwikkelen chassis

Petronas (57 miljoen euro)

Hoofdsponsor, Maleisische oliemaatschappij - deal ondertekend in 2016

Are you guys ready to see the new car?..⚡️⚡️⚡️⚡️ @mercedesamgf1

Een foto die is geplaatst door null (@lewishamilton) op

Puma (2,3 miljoen euro)

Wedstrijdschoenen- en kledij plus accessoires - deal ondertekend in 2014

Monster Energy (1,7 miljoen euro)

Energiedranken - deal ondertekend in 2010

Bose (2,8 miljoen euro)

Audiosystemen - ondertekend in 2015

Tommy Hilfiger (4,5 miljoen euro)

Kledijsponsor - ondertekend in 2018

UBS (8 miljoen euro)

Zwitserse bank - ondertekend in 2015

Qualcomm (8,5 miljoen euro)

Draadloze technologie - ondertekend in 2015

Epson (4 miljoen euro)

Japans technologiebedrijf bekend van printers - ondertekend in 2015

IWC Schaffhausen (1,7 miljoen euro)

Zwitserse horloges - ondertekend in 2013

Wihuri (1,7 miljoen euro)

Verpakkingen - ondertekend in 2017

Tibco (1,1 miljoen euro)

Software - ondertekend in 2018

Mercedes-rijders Bottas en Hamilton eerder deze maand in Turijn.
Getty Images for Mercedes-AMG PE Mercedes-rijders Bottas en Hamilton eerder deze maand in Turijn.



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels