Exclusief voor abonnees

De Grote Prijs Spa-Francorchamps: de bodemloze put die de Waalse overheid toedekt

Photo News
De Grote Prijs Spa-Francorchamps is een instituut, maar slaagt er niet in om financieel overeind te blijven zonder de hulp van het Waals gewest. Ook dit jaar zal de organisatie enkele miljoenen in het rood gaan. Maar wat is de economische zin van een race die enkel overleeft dankzij een overheid die het verlies telkens toedekt?

Voor liefhebbers van de autosport staat 1 september 2019 met stip aangeduid in de agenda. Dan strijkt in Stavelot drie dagen lang het formule 1-circus neer op het circuit van Francorchamps. De Grote Prijs Spa-Francorchamps wordt internationaal geroemd als een van de meest beklijvende races. Het parcours, ingebed in de glooiingen van het omliggende landschap, is uniek in de formule 1. Bochten zoals Eau rouge en Raidillon zijn gemeengoed in het autosportjargon.

Ondanks de grandeur van de race is het financiële plaatje van Spa-Francorchamps een stuk minder rooskleurig. Een formule 1-race organiseren kost geld, meer dan het opbrengt. De voorbije vijf edities maakte Spa Grand Prix, de organisator van de Grote Prijs Spa-Francorchamps, bijna 40 miljoen euro verlies.

Je hebt 11% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



35 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • PETER PERMENTIER

    Het F1 circus kan verlies latend zijn, maar door heel het jaar heen zijn er voldoende activiteiten om inkomen te garen,ik denk eerder op een break even op een gans jaar. Er zijn andere zaken in Wallonie die de gemeenschap niets opbrengt, en bv niet meer gewild in Frankrijk, toch op de Belgische auto weg naar het zuiden,wordt er neergepoot ,kostprijs 3miljioen euro dat zijn prestige werken zoals het station en Bergen en niet genoeg kan en mag kosten,maar met de steun van Vlaanderen geen probleem

  • Hendrik Patyn

    Men vergeet blijkbaar de tewerkstelling die dit teweeg brengt. Het circuit is dank zij Verstappen bijna uitverkocht, met tickets tot over de 5000€, raar dat het nog verlieslatend is, organisatie à la PS?

  • Marcel Desmet

    Gelukkig bestaat dit in België voor de liefhebbers van gemotriseerde sport, als Vlaming moet je telkens een eind rijden om dit mee te maken. Trouwens wat kosten alle andere sporten aan de gemeenschap? Voetbal op hoog en laag niveau, tal van andere sporten, ... iemand die durft berekenen wat al die kwetsuren kosten aan de economie?

  • DONALD VAN ROSSEM

    inkomprijzen verdubbelen om verlies te dekken. dan betalen alleen de liefhebbers en niet de anderen welke het niet interesseert

  • patrick morel

    Hoeveel obscure toneelgroepjes of alternatieve kunstenaars krijgen er geld, hoe morsen politici met geld. Het circuit is 300 dagen per jaar verhuurd en geeft aan een ganse regio werk, al het aantal B&B's geteld. Straks komt moto GP erbij en rallyecross. Ik ben autoliefhebber en ben een weekend of 4 per jaar in Spa. Moeten we allemaal azijnpissers worden a la Weyts als het over autosport gaat, arm Vlaanderen waar bijna alles verboden is, waar we in het rijtje moeten lopen als kleuters.