Neuville moet opgeven op slotdag en ziet Latvala vieren, Ogier verlengt wereldtitel

Twitter Dupain - Hyundai Motorsport
In Australië is het doek gevallen over het WK Rally 2018, een editie die zeker nog lang zal blijven nazinderen. Sébastien Ogier heeft zijn zesde wereldtitel op zak, terwijl Jari-Matti Latvala met zijn eerste zege van het seizoen stevig bijdroeg tot de eerste constructeurstitel voor Toyota sinds 1999. Op de slotdag verloren we nog zowel Thierry Neuville als Ott Tänak in de namiddaglus.

Het werd een onwaarschijnlijk einde van het WK in Australië, met eerst Thierry Neuville (KP22) en dan Ott Tänak (KP23) die van de baan gingen en opgaven. Vooraan ging de zege uiteindelijk naar de Fin Latvala (Toyota) die een dijk van een wedstrijd reed en verdiend zijn eerste overwinning van het seizoen behaalde. Latvala won overigens sinds 2008 elk seizoen een wedstrijd in het WK. De Fin haalde het voor Haydon Paddon, die de eer van Hyundai redde en Mads Ostberg, die Citroën zo een nieuw podium schenkt. Esapekka Lappi (Toyota) en Sébastien Ogier maken de top 5 vol, voor Ogier voldoende voor een zesde opeenvolgende wereldtitel.

Zes wereldtitels in evenveel jaren

Sébastien Ogier is bijna 35 en telt nu dus zes wereldtitels, zes opeenvolgende bekroningen ook, met twee verschillende constructeurs. Tussen 2013 en 2016 deed hij het autoritair met Volkswagen, vorig seizoen en dit seizoen hielp hij M-Sport Ford aan de wereldtitel bij de rijders. Ogier is samen met Loeb het boegbeeld van de rallysport van de afgelopen tien jaar.

In 2008 leerde de rallywereld deze snelle jongeman uit Gap kennen. Hij werd met Citroën Junior WRC-kampioen en deed dat toen al met Julien Ingrassia. Daarna promoveerde hij met Citroën naar het WRC en na een eerste podium in 2009, in Griekenland, volgde een eerste WK-zege in Portugal 2010. Ogier reed ondertussen 136 WK-wedstrijden en won 44 maal. In amper 14 wedstrijden gaf hij op en 71 maal stond hij op het podium

Vierde maal vicewereldkampioen

Thierry Neuville sluit het WK als vicewereldkampioen af, voor de vierde maal al, toch een ontgoocheling voor onze Belgische rallyvedette die de helft van het seizoen het WK-klassement aanvoerde. Neuville won drie wedstrijden, tegen vier voor Ogier en Tänak. Later komen we nog terug op het schitterende seizoen van de kopman van Hyundai.

Voor Toyota is het een vierde wereldtitel, evenveel als Ford en Volkswagen, maar nog steeds enkele lengtes achter Lancia (10), Citroën (8) en Peugeot (5).

Jari-Matti Latvala aan de leiding in Australië.
Photo News Jari-Matti Latvala aan de leiding in Australië.



11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eric Severijns

    Ik had het nog wel eens willen zien als in Turkije zijn schokdemper niet stuk gegaan was op een moment dat hij comfortabel aan de leiding hing, dan was het een heel ander verhaal geweest + Thierry en Hyundai hebben het spel wel eerlijker gespeeld dan Ford. Dit seizoen is Ogier voor zeker geen groot kampioen, heb veel meer respect voor Loeb. Wat Rik en Marc betreft waar blijven jullie als je het zo goed kan?

  • Luc Lievens

    Als je de druk niet aankan wordt je nooit wereldkampioen.

  • Patrick De Maesschalk

    Mark, hij kan het zeker, onze kleine belg 4x Vice wereldkampioen is ook wel niet niks tegenovergesteld 6 voudig wereldkampioen Ogier . Bravo!!!

  • Francis Smet

    Geluk speelt bij een mechanische sport een grote rol, maar Neuville heeft toch zelf redelijk wat fouten gemaakt door de druk.

  • Bram Rosseel

    Neuville doet het zeer goed in de wrc maar jammer genoeg net niet goed genoeg om wereldkampioen te worden, voor de 4de keer 2de, heel veel rally's dit jaar dat hij telkens niet goed mee was van bij de start en de special stages gaat hij nooit voor de volle buit, denk eerlijk gezegd dat het er nooit van zal komen, volgend jaar is het terug die nozele fransman, of Tanak. Maar Neuville verdiende het zeker wel om eens kampioen te worden.