Sainz voor derde keer eindwinnaar Dakar, Brabec wint bij de motoren

Carlos Sainz wint de Rally Dakar.
AP Carlos Sainz wint de Rally Dakar.
Carlos Sainz heeft voor de derde keer de Rally Dakar gewonnen. De eindzege van de Spanjaard kwam in de laatste rit niet meer in gevaar. Bij de motoren ging de overwinning naar Ricky Brabec. 

De 57-jarige Sainz won dit jaar vier etappes in de Dakar en haalde het in de eindstand van de Qatarees Nasser al-Attiyah (Toyota), die op 6:21 van de eindwinnaar strandde. De Fransman Stéphane Peterhansel werd derde op 9:58. Sainz, voormalig wereldkampioen rally, won de Dakar eerder al in 2010 en 2018.

De Dakar 2020 bij de wagens was een van de spannendste edities van de voorbije jaren. In de meest sprookjesachtige landschappen streden Sainz, Al-Attiyah en Peterhansel op een heroïsche manier tot en met de allerlaatste etappe voor de eindzege. Vanaf de zesde etappe reed Sainz aan de leiding en werd hij op de huid gezeten door Al-Attiyah. Na de negende etappe was de kloof slechts 24 seconden. De beslissing viel in de tiende rit, toen Al-Attiyah heel even op de dool geraakte en in één klap 17:46 verloor. In de daaropvolgende ritten kon de Qatarees zijn achterstand verkleinen, maar kreeg hij de kloof niet meer gedicht.

Het X-Raid team domineerde deze Dakar en won acht van de twaalf ritten: vier voor Sainz en vier voor Peterhansel. De Litouwer Zala zorgde voor een negende ritzege voor MINI door de openingsrit te winnen. Toyota moet het doen met twee ritzeges: eentje voor De Villiers en eentje voor Al-Attiyah. Serradori en Lurquin waren de vreemde eend in de bijt en zorgden voor de eerste ritzege van een privéteam in 32 jaar.

Photo News

Bernhard Ten Brinke en Tom Colsoul (Toyota Hilux) eindigden uiteindelijk als zevende. Een resultaat waarmee het duo ongetwijfeld een beetje op zijn honger zal blijven zitten. In de eerste vijf etappes reden ze maar liefst dertien keer lek. Na een aanpassing van de afstelling van de Toyota Hilux van Ten Brinke - Colsoul was het probleem van de baan, maar toen was eigenlijk de Dakar voor hen al voorbij.

Fabian Lurquin is de tweede Belgische navigator in de top tien. Samen met Mathieu Serradori eindigt hij als achtste en won hij de achtste etappe. Een koprol in het eerste deel van de marathonetappe niet te na genomen was het voor de Luikenaar een geslaagde editie. “De eerste week zijn we heel goed doorgekomen en deden we eigenlijk wat we wilden. In de tweede week hebben we dan ons gloriemoment gekend door de achtste etappe te winnen. Daags nadien verging het ons minder goed toen we al snel problemen kregen met de stuurbekrachtiging.  En toch wilden we het tijdens de marathonetappe nog eens proberen, tot we over de kop gingen en zonder voorruit verder moesten. Vanaf dat moment was finishen de enige ambitie en tegelijk nog zoveel mogelijk ervaring opdoen met het oog op onze deelname van volgend jaar”, zei Lurquin achteraf. 

Fernando Alonso (Toyota Hilux) eindigt als elfde en is daarmee de beste debutant. De Spaanse dubbele wereldkampioen Formule 1 maakte indruk bij zijn debuut. Nadat hij in de tweede etappe tegen een rots reed en daarbij ruim twee en een half uur verloor, stond hij na negen etappes opnieuw in de top tien. In het eerste deel van de marathonetappe verslikte hij zich in een duin waarna hij drie keer over de kop ging en zonder voorruit verder moest. Alonso heeft indruk gemaakt en heeft aangetoond dat hij een kandidaat-winnaar is. 

AP

Brabec wint bij motards

Bij de motoren was de eindzege voor Ricky Brabec, die zo de eerste Amerikaanse winnaar ooit werd in de Dakar. De 28-jarige Honda-rijder had in de slotetappe van Haradh naar Qiddiya genoeg aan een tweede plaats, achter zijn Chileense teamgenoot José Ignacio Cornejo, om de eindzege veilig te stellen. De Amerikaan stond al comfortabel aan de leiding en finisht met een voorsprong van 16:26 op de Chileen Pablo Quintanilla (Husqvarna). De Australische titelverdediger Toby Price (KTM) vervolledigt het podium.

Bij zijn vijfde deelname wint Brabec voor het eerst de Dakar bij de motoren. De Amerikaan won in de 42e editie, de eerste in Saoedi-Arabië, twee etappes en reed vanaf de derde etappe aan de leiding. Brabec maakte in 2016 met een negende plaats zijn debuut in de Dakar. Zijn beste resultaat, want nadien volgden drie opgaves. In 2017 won hij zijn eerste etappe.

De zege van Brabec is in verschillende opzichten een historische zege. Na achttien jaar komt er een einde aan de hegemonie van KTM. Brabec bezorgt Honda de eerste eindzege bij de motoren sinds de Fransman Gilles Lalay in 1989 de Dakar bij de motoren won. Daarnaast is Brabec de eerste Amerikaan die de Dakar wint, alle categorieën in acht genomen.

De Dakar 2020 werd ook een editie met een zwart randje. In de zevende rit overleed de Portugees Paulo Conçalves (Hero). In de voorlaatste etappe kwam de Nederlander Edwin Straver (KTM) ongelukkig ten val. De Nederlander brak een nekwervel en werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis in Riyad overgevlogen.

Ricky Brabec.
AFP Ricky Brabec.
REUTERS

Zeven etappezeges leveren Karginov ook eindwinst bij trucks op

De Rus Andrey Karginov (KAMAZ) heeft op indrukwekkende wijze de Dakar bij de trucks gewonnen. Karginov won in totaal zeven etappes en heeft in de eindstand 42:26 voorsprong op teamgenoot Anton Shibalov (KAMAZ). De Wit-Rus Siarhei Viazovich (MAZ) eindigt als derde op 2u04:42. Na 2014 is het de tweede Dakar-zege voor Karginov.

De strijd bij de trucks was een van de minst beklijvende van de voorbije jaren. Door het gebrek aan concurrentie - Gerard De Rooy moest afzeggen met een rugblessure en Ton Van Genugten kreeg zijn deal uiteindelijk niet rond - stond er geen maat op het Russische Kamaz-team.

Pascal De Baar, Stefan Slootjes en Jan Van Der Vaet (Renault) reden lang in de top tien, tot zij net voor de rustdag verraden werden door de mechaniek en moesten opgeven. Dankzij het jokersysteem kon het trio hun Dakar verder zetten, maar werden ze niet opgenomen in de algemene eindstand. In de laatste etappe reden Van Der Vaet en co de twintigste tijd.

Dave Berghmans, Tom Geuens en Luca Lorenzato (Iveco) reden de Dakar als assistentieteam in dienst van Toyota Gazoo en Overdrive Racing. Berghmans moest na vier ritten opgeven vanwege een kapotte tussenbak, maar mocht de Dakar verder zetten, evenwel buiten competitie. Ook Dave Ingels (Daf), die team vormde met Jean-Bernard Cassoulet en Janus Schotanus, reed in functie van andere teams.

EPA
Photo News