Koen Wauters over zijn geweigerde deelname aan de Dakar: “De FIA heeft het laatste woord”
AutosportDe FIA, de internationale automobielsport federatie, heeft woensdag de wagens van Koen Wauters en Pascal Feryn en die van Tom De Leeuw en Cédric Feryn afgekeurd vanwege een niet conforme veiligheidskooi. Het is niet minder dan een ferme klap in het gezicht van ieder teamlid dat sinds het einde van de vorige Dakar bijna dagdagelijks bezig was met de voorbereiding van de Dakar 2023.
De uitsluiting uit de Dakar van het team rond Koen Wauters is een vreemde beslissing omdat het team in september zelf een keuring bij organisator ASO had aangevraagd waaruit bleek dat de wagens wél in orde waren. De FIA veegde de pré-keuring van tafel en oordeelde dat de wagen niet conform de FIA-reglementen was. Een finale bijsturing mocht niet baten.
Afgelopen zondag reed een konvooi van Team Feryn Dakar Sport richting Zuid-Frankrijk met als eindbestemming de haven van Marseille waar op maandag de wagens finaal gekeurd zouden worden voor de Dakar 2023. De volgende stap was de wagens op de boot richting Jeddah zetten. De sfeer in het team sloeg maandagmiddag abrupt om. “Onze Toyota’s zijn naar rallynormen oudjes”, zegt Koen Wauters. “Elk jaar, zelfs elke maand komen er telkens nieuwe evoluties. Om een goed beeld te krijgen of onze wagens wel conform de reglementen zouden zijn, vroegen we enkele maanden geleden een pré-keuring aan bij organisator ASO. In september kwam een controleur van ASO naar ons atelier. Na een grondige inspectie bevestigde hij dat onze wagens conform de reglementen waren. En dus werd de laatste voorbereidingen aangevat en kon het finale testwerk beginnen.”
De FIA heeft het laatste woord
Sinds begin dit jaar is de Dakar de openingswedstrijd van het WK-rallyraid. “En een wereldkampioenschap wordt georganiseerd door de FIA”, vervolgt Koen Wauters. “De Dakar, georganiseerd door ASO, is een onderdeel van het wereldkampioenschap en dus heeft de FIA het laatste woord. Wij botsten op één controleur die hardnekkig al onze argumenten én de pré-keuring van ASO resoluut van tafel veegde. We kregen 48 uur om onze veiligheidskooi aan te passen naar de reglementen van de FIA. Na twee dagen bijna dag en nacht werken boden we ons op woensdag opnieuw aan om dan een finale ‘non’ te krijgen.”
De ontgoocheling bij ieder teamlid is immens. “We zijn allemaal serieus van ons melk. Dit had niemand zien aankomen, zeker niet nadat ASO bevestigde dat de wagens in orde waren. De wagen van Nicola Feryn en Kurt Keysers werd wel toegelaten tot de Dakar Classic. Maar daar hebben we voor bedankt. Samen uit, samen thuis. We zijn en we blijven Dakaristen, dat sowieso. We zullen zien wat de toekomst brengt. Het boek ‘Koen in Dakar’ wordt binnenkort voorgesteld. We kregen startverbod voor de Dakar 2023, maar de geschiedenis pakt niemand ons af”, besluit Koen Wauters.
Lees ook: meer autosport
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Het regenweer trotseren? Dat doe je zonder zorgen met deze 15 waterproof én trendy handtassen
Het weer in België is zo grillig dat een regenbui altijd om de hoek loert. Toch hoeft die onvoorspelbaarheid geen domper op de feestvreugde te zijn om jouw mooiste handtas uit de kast te halen. Al kan je natuurlijk ook op safe spelen met deze trendy waterproof handtassen én rugzakken. Beter die waterkringen voorkomen dan genezen, toch? -
Mechelaar Jonas Laureys (ex-Malinwa, nu SK Londerzeel) is eerste zomertransfer van Racing Mechelen: “De ideale club”
Transfer Deadline Day betekent niet noodzakelijk de aankondiging van last minute overgangen. Racing Mechelen kondigde met Jonas Laureys immers zijn eerste versterking aan voor volgend seizoen. De 31-jarige aanvaller gaf eerder al aan af te zien van een contractverlenging bij reeksgenoot Londerzeel omwille van een interessanter aanbod. Dat bleek dus afkomstig van Racing Mechelen. Pikant detail: Laureys, geboren en getogen Mechelaar, speelde enkele jaren geleden nog als prof bij de buren van Malinwa. -
HLN Shop
Het waterkussen: helpt het jou naar een zalige nachtrust? Of ga je beter voor een ander type kussen?
Het hoofdkussen speelt een sleutelrol bij een kwalitatieve nachtrust. Maar veel geld hoef je daar volgens Laurens Habers, kinesist en medevennoot van Praktijk Corpus in Antwerpen, niet per se aan uit te geven. HLN Shop vroeg hem hoe je dan wel het beste hoofdkussen herkent. -
-
Independer
Een nieuwe auto leasen of kopen? Dit is het verschil
Een wagen kopen en goed onderhouden kost behoorlijk wat geld en tijd. Daarom loont het ook als particulier de moeite zowel een offerte te vragen voor een autolening als voor een leasingformule. Maar waarin zit het verschil? Independer.be legt uit. -
voetbal eerste provinciale
Jeroen Michiels en VK Linden bijten tanden stuk op Out-Hoegaarden (1-1): “Tweede periodetitel is nog altijd binnen bereik”
In eerste provinciale beet VK Linden zaterdagavond in eigen huis zijn tanden stuk op het stugge SC Hoegaarden-Outgaarden (1-1). Daardoor zou de felbegeerde tweede periodetitel wel eens in het gedrang kunnen komen voor groen-wit. -
voetbal derde nationale A
Diego Barreiro schenkt Tempo Overijse belangrijke zege tegen Drongen: “Mijn eerste doelpunt in een officiële wedstrijd bij de eerste ploeg”
Tempo Overijse is het zware drieluik met glans doorgekomen. Na eerder te winnen van Eppegem (0-3) en Anzegem (2-1) zetten de Overijsenaren zondagnamiddag ook Drongen opzijgezet. Jeugdspeler Diego Barreiro maakte het enige doelpunt van de wedstrijd. -
voetbal tweede nationale A
Kevin Henneuse (FC Gullegem) voor het eerst als linksback en boos op de leiding: “Het was een zuivere fout op mij, ik werd op mijn voet aangetrapt”
Die tweede thuiszege op de Poezelhoek blijft maar uit voor FC Gullegem. Het team van trainer Jordy Lemiengre ging zondag tegen een vooral na de rust sterk SC Oostkamp nipt onderuit (1-2). De thuisploeg was niet te spreken over de leiding van ref Tom Patrouille en zijn twee assistenten. Ook bij de bezoekers waren ze niet gelukkig, want een blijkbaar geldig doelpunt werd niet toegekend.