Jan Desmidt en Sophie Gerinaert in hun nieuwe zaak Chez Jean in Sint-Martens-Latem.
Volledig scherm
PREMIUM
Jan Desmidt en Sophie Gerinaert in hun nieuwe zaak Chez Jean in Sint-Martens-Latem. © Anthony Statius

Jan en Sophie openen Chez-Jean in Latem-dorp: “Klassieke brasserie met Japanse en Chileense hapjes”

In volle coronacrisis hebben Jan Desmidt (32) en zijn vriendin Sophie Geirnaert (22) de voormalige Kerkenhoek in Latem-dorp omgetoverd tot de brasserie Chez-Jean. “We zijn doorlopend open voor wie wil komen aperitieven op het vernieuwde terras”, klinkt het.

  1. Voor het eerst in 20 jaar minder Gentenaars, omdat corona migratie tegenhoudt. Aantal overlijdens niet opvallend hoger
    Gent

    Voor het eerst in 20 jaar minder Gentenaars, omdat corona migratie tegenhoudt. Aantal overlij­dens niet opvallend hoger

    Volgens de voorlopige cijfers van de dienst bevolking waren we op 1 januari 2021 met 263.490 Gentenaars, en dat zijn er 353 minder dan een jaar eerder. Dat is opmerkelijk, omdat de voorbije 20 jaar het aantal inwoners van de Arteveldestad alleen maar steeg. Oorzaak? Corona. Niet omdat er zoveel meer Gentenaars stierven aan de ziekte, wel omdat de migratie stilviel.
  2. Veilig Zwijnaarde
    Gent

    Veilig Zwijnaarde

    Het zijn spannende tijden voor de inwoners van Zwijnaarde. Enkele weken geleden pakte mobiliteitsschepen Watteeuw uit met de idee om in Gentbrugge en Zwijnaarde circulatieplannen in te voeren. Wat, hoe en waar precies is nog niet beslist, maar dat er zal geknipt en omgeleid worden, lijkt nu al onafwendbaar. Ik kreeg meteen berichten van handelaars uit beide gemeenten om in deze column iets te schrijven over hun bezorgdheden, om u maar te zeggen dat de schrik erin zit van zodra ons stadsbestuur communiceert een idee te hebben. In Zwijnaarde is men dezer dagen dubbel ongerust. De kans is groot dat bpost daar een vestiging zal planten op het industrieterrein. Vanop dat terrein kan je de R4 horen. Je kunt, om het met een volkse zegswijze te stellen, zelfs zover plassen, maar toch moet het zware vrachtverkeer door een woonwijk dieselen. Voor diegenen die de buurt niet kennen, schets ik even de situatie. Komende uit de richting van de N60 en het dorpscentrum moeten vrachtwagenchauffeurs hun combinatie door een haakse bocht wringen en hopen op de hoffelijkheid van automobilisten, fietsers en buschauffeurs om dat manoeuvre binnen het kwartier en zonder schade te kunnen uitvoeren. Als er een eindje weg wordt aangelegd van het bedrijventerrein tot aan de R4, zoals voormalig burgemeester Termont al met veel bombarie beloofde — hij liet zich tijdens die belofte rechtstaand in een rode cabrio rondrijden, ik verzin dit niet — dan is het probleem opgelost. Toegegeven, er zal moeten onderhandeld worden met de eigenaars van de grond en die aansluiting zal geld kosten, maar Zwijnaarde zal verkeersveiliger worden en dat is terecht een stokpaardje deze legislatuur. Zou het naïef zijn om te hopen dat de stad eerst dit prangende probleem oplost alvorens met circulatieplannen en LEZ-uitbreidingen te strooien?
  1. Woelende baby gaat als losgeslagen tol tekeer op slapende mama
    Play

    Woelende baby gaat als losgesla­gen tol tekeer op slapende mama

  2. Bidens hond Major krijgt eigen 'indoguration'
    Play

    Bidens hond Major krijgt eigen 'indogurati­on'