Autodelen is gebaseerd op een eenvoudig principe: de auto is enkel in gebruik wanneer dat nodig is.
Volledig scherm
Autodelen is gebaseerd op een eenvoudig principe: de auto is enkel in gebruik wanneer dat nodig is. © RV

28 elektrische deelauto’s in Denderstreek en Vlaamse Ardennen

DenderstreekIn vijftien Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten staan sinds maandag één tot drie elektrische deelwagens ter beschikking. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, is het aanbod aan deelwagens in deze regio nog erg beperkt. “Dit initiatief zal over twee jaar tot 272 ton CO2 (de uitstoot van 105 vluchten heen en terug naar New York, red.) besparen", zegt coördinator mobiliteit bij SOLVA Ewout Depauw. 

  1. Meetje
    Gent

    Meetje

    Donderdagochtend overleed mijn oma op 94-jarige leeftijd. Mijn nichten, neven en ikzelf noemden haar Mémé of Meetje. Ze doofde thuis uit als een kaars en volgens de dokter heeft ze niet afgezien. Mocht u zich afvragen wat dit voor nieuwswaarde heeft in dit op Gent gerichte column, dan vermeld ik erbij dat Meetje de laatste 72 jaar van haar leven getuige is geweest van de ontwikkelingen in onze stad. Ze groeide op in een boerendorpje in het oosten van Duitsland, ver van alle snode plannen van de nazi’s. Op het einde van de oorlog vluchtte ze zoals elk aantrekkelijk jong meisje weg van de Russische ‘bevrijder’ en na enkele omzwervingen vestigde ze zich met opa zaliger in de toen spiksplinternieuwe wijk Westveld. Ze ging aan de slag in een textielfabriek en leerde snel Gents, zij het met een Duits accent. Het zal u niet verbazen dat die tongval haar in die naoorlogse jaren een hoop racistische verwijten en pesterijen heeft opgeleverd. Toen ze op haar oude dag vernam dat Zwarte Piet wegens te racistisch werd afgeschaft, rolde ze dan ook eens met haar ogen. Meetje maakte de teloorgang van de Gentse textiel van dichtbij mee en ze zag haar Westveld tot één grote bouwwerf verworden. Haar kerk, waar ze wekelijks de mis volgde en waar ze 30 jaar geleden opa begroef, zag ze ontwijd worden. Ze kreeg in haar laatste dagen nog het nieuws mee dat er een veilinghuis in ondergebracht wordt. Haar maandelijkse etentje in ‘t stad met mijn moeder en mijn 2 tantes kon door de invoering van de LEZ al een tijdlang niet meer doorgaan. Mijn moeders auto voldoet niet meer aan de normen van het stadsbestuur en Meetjes lichamelijke mobiliteit liet het niet meer toe om met het openbaar vervoer te gaan. Het zal de stad worst wezen. Meetje, ik ben blij dat ik je tussen 2 lockdowns nog heb kunnen bezoeken. Ik zal jou en je unieke Gents missen.
  2. 
Ziekenhuizen moeten schakelen: sommige operaties worden uitgesteld, UZ opent derde cohorte-afdeling
    Gent

    Zieken­hui­zen moeten schakelen: sommige operaties worden uitgesteld, UZ opent derde cohorte-afdeling

    1.200 mensen hebben de voorbije 2 weken positief getest op corona, in Gent alleen. Net geen 15% van alle afgenomen tests is nu positief. We zitten op 381,9 besmette personen per 100.000 inwoners, gezien over de laatste week. Steeds meer onder hen komen in het ziekenhuis terecht, waar intussen 60% van de bedden op intensieve zorg wordt voorbehouden voor COVID-19-patiënten. Het UZ Gent stelt alle niet-dringende ingrepen uit en alle Gentse ziekenhuizen vragen de patiënten om indien mogelijk alleen te komen, zonder begeleider.
  1. Ruim 80 procent van bushaltes niet toegankelijk voor personen in rolstoel: “Dringend overleg nodig tussen gemeente en De Lijn”
    Sint-Lievens-Houtem

    Ruim 80 procent van bushaltes niet toeganke­lijk voor personen in rolstoel: “Dringend overleg nodig tussen gemeente en De Lijn”

    In Sint-Lievens-Houtem zijn er slechts vier bushaltes waar rolstoelgebruikers kunnen opstappen zonder hulp. Aan tien haltes kunnen ze opstappen met hulp. “Dat betekent dat meer dan 80 procent van de bushaltes niet toegankelijk zijn voor personen in een rolstoel. Voor slechtzienden en blinden is er amper één bushalte aangepast. Dat is beschamend weinig”, zegt gemeenteraadslid Nanou Durmalingum (sp.a).