Verkeersremmers Lombaardstraat worden verwijderd: “Creëert onveilige situaties”
De verkeersremmers in de Lombaardstraat worden dit jaar nog weggehaald. In het najaar van 2015 werden de betonnen blokken en paaltjes in de straat geïntroduceerd om de snelheid en het aantal doorgaand verkeer te doen dalen. “Op zich remt dit het verkeer wel af, maar het zorgt op zijn beurt voor onveilige toestanden”, aldus mobiliteitsschepen Eric Janssens (CD&V).
Delen per e-mail
In 2015 nam het toenmalige gemeentebestuur de Lombaardstraat, op een boogscheut van de R6 en veiling BelOrta, onder handen. Er kwamen fietssuggestiestroken, de snelheidslimiet daalde van 70 naar 50 kilometer per uur en er werden verkeersremmers geplaatst. Alles goed voor een investering van zo’n 70.000 euro. Het nieuwe gemeentebestuur heeft nu andere plannen met de Lombaardstraat. “De bewoners van de Lombaardstraat vroegen enkele jaren geleden al om maatregelen te nemen tegen overdreven snelheid in hun straat”, zegt schepen van Mobiliteit in Sint-Katelijne-Waver Eric Janssens (CD&V). “Het vorige bestuur is hierop ingegaan door het plaatsen van asverschuivingen. Op zich remt dit het verkeer wel af, maar zorgt op zijn beurt toch wel voor onveilige toestanden. Zo zijn er geregeld gevaarlijke situaties tussen uitzwenkende vrachtwagens en fietsers, automobilisten die hun beurt niet afwachten aan de paaltjes, zijn er al wagens tegen de verkeersremmers gereden, enzovoort.”
Gevaarlijk of net efficiënt? Bij de buren van de Lombaardstraat zijn de meningen over de obstakels verdeeld. “Vroeger reed men hier veel te snel, maar dat is sinds de komst van de verkeersremmers verbeterd. Van mij mogen ze gerust blijven staan”, reageert Ria Lauwers. Haar buurman is het niet eens. “De laatste tijd maken sommigen chauffeurs er een spelletje van: zo snel mogelijk voorbij het obstakel, zodat de tegenligger in de remmen moet gaan”, getuigt Joris Van den Eynden. “Vorige zomer heb ik drie keer meegemaakt dat wagens die elkaar kruisten ter hoogte van zo’n obstakel elkaars spiegels stukreden. De verkeersremmers haalden de snelheid in onze straat naar beneden, dat wel, maar creëerden vooral onveilige situaties, ook voor de fietsers. Want als chauffeur moet je wel op de fietssuggestiestrook rijden bij het passeren van zo’n obstakel. Er moet hier iets gebeuren, maar deze verkeersremmers waren niet de juiste oplossing.”
Bij de gemeente maakt men werk van een alternatief. “We willen deze onveilige obstakels vervangen door een veilig alternatief. In ons bestuursakkoord hebben we vooropgesteld dat we dit zeker dit jaar nog realiseren. Liefst zo snel mogelijk. Op termijn willen we ook in de Slameuterstraat de blokken wegnemen, maar deze timing is afhankelijk van de rioleringswerken in Onze-Lieve-Vrouw-Waver”, vertelt de schepen. “Voor de Lombaardstraat zijn we op dit moment aan het onderzoeken welk de beste oplossing is. Eens we een alternatief hebben gevonden, zullen we werk maken van het weghalen van de huidige verkeersremmers.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sint-Katelijne-Waver
67 kilometer per uur te snel op R6
Op de R6 in Sint-Katelijne-Waver is afgelopen weekend een autobestuurder geflitst aan 137 kilometer per uur. Dat is maar liefst 67 kilometer per uur te snel. -
PREMIUMMuizen
Toneelgezelschap ‘Ik Dien’ moet theater ontruimen: “In deze zaal zoveel plezier en drama’s meegemaakt”
“Met een dieptriestig gevoel.” Het was niet van harte dat Geert Van de Walle vrijdag de vroegere parochiezaal van Muizen begon te ontruimen samen met een aantal Ik Dien-collega’s. Ze moeten er weg van het bisdom en dat doet pijn. De zaal in de Sint-Albertusstraat was sinds de oprichting in 1928 het thuis van het toneelgezelschap, dat nu noodgedwongen de parochie moet verlaten op zoek naar een nieuw onderkomen. -
Mechelen
Vrachtwagen slipt en ramt andere gestrande bestuurders op oprit van E19: dode en zwaargewonde
Door de gladheid is op de oprit van de E19 in Mechelen-Noord vanmorgen een zwaar verkeersongeval gebeurd. Daarbij vielen een dode (27) en een zwaargewonde. Zij werden aangereden door een vrachtwagen op het moment dat ze waren uitgestapt na een slippartij met hun eigen wagen. -
-
PREMIUMMechelen/Breendonk
#tweeduizendHARThonderd krijgt steun van Duvel Moortgat: “Geven ons niet gewonnen”
Brouwerij Duvel Moortgat geeft de crowdfundingscampagne voor de Mechelse horeca #tweeduizendHARThonderd een duwtje in de rug met 666 exclusieve Duvel cadeaupakketten. Dat is nodig, want de campagne haalt de vooropgestelde doelstelling voorlopig niet. De Mechelaars steunden hun cafés en restaurants al voor ruim 66.000 euro, maar dat is nog een heel stuk verwijderd van de beoogde 280.000 euro. “We geven ons niet gewonnen!” -
Met deze metallic tassen steel je deze lente de show
De metallic handtas is ongetwijfeld een van dé fashion statements van dit seizoen. Oorspronkelijk waren deze glimmende eyecatchers bedoeld om een beetje glamour toe te voegen aan je party-outfit, maar nu brengen ze het feestgevoel naar de straatmode. Ninashop.be zet de mooiste exemplaren op een rij. -
ANTWERPEN
Nieuw stadsbos van vijf hectare op Scheldekaaien Nieuw-Zuid
Voor wie de vernieuwde Scheldekaaien ter hoogte van Sint-Andries en het Zuid een te kale vlakte vindt, is er goed nieuws. Het nieuw stuk kaai ter hoogte van de nieuwe woonwijk Nieuw-Zuid maakt plaats voor een stadsbos van vijf hectare met onder andere een vijver en een boomgaard. -
Magische girlpower, hoopgevende natuurbeelden of achter de schermen bij Snelle: dit is onze streaming top vijf voor dit weekend
Wekelijks schuimt onze redactie de verschillende streamingplatformen af, op zoek naar de beste films, series en docu’s voor het weekend. Deze week op het menu: een hoopgevende natuurdocumentaire over het lockdowneffect op Apple TV+, een magisch Brits kostuumdrama op Streamz en een doodeerlijk portret van Lars Bos, beter gekend als popartiest Snelle, op Netflix.
0 reacties