Woestijnvis wil Waalse markt veroveren

Woestijnvis
Productiehuis Woestijnvis wil na de Vlaamse televisiemarkt ook de Franstalige kant veroveren. Dat schrijft Le Soir vandaag. "We hebben de ambitie om uit te breiden, maar echt conrete plannen zijn er nog niet", zegt Sam De Graeve, creatief directeur van Woestijnvis.

Als het aan Woestijvis ligt, dan maakt het huis zeer binnenkort ook programma's aan de overkant van de taalgrens. "We spreken momenteel met iedereen: RTBF, RTL, enzovoort, maar er is nog niets concreet beslist", zegt De Graeve. "We hebben de ambitie om naar Wallonië uit te breiden, maar moeten nog bekijken of dat ook mogelijk is."

Voldoende opportuniteiten lijken er alvast wel te zijn. Terwijl het Vlaamse televisielandschap, onder invloed van een bloeiende productiemarkt, de afgelopen jaren veel kwaliteitsvolle producten voortbracht, ontwikkelde de markt in Wallonië zich minder sterk. Eén van de redenen daarvoor is dat publieke omroep RTBF zijn programma's vooral intern produceert. Dat terwijl de VRT contractueel verplicht is ten minste 25 procent van hun productie uit te besteden.

Daarnaast heeft de Waalse televisiemarkt ook aanzienlijk minder financiële middelen. De grote concurrentie van zenders uit Frankrijk blijkt daar een enorm storende factor. Die trekken dagelijks gemiddeld 40 procent van de Belgisch-Franstalige kijkers naar zich toe. Daardoor kunnen commerciële zender minder omzet genereren via de advertentiemarkt.

Ondanks de 'kleinheid' en de relatieve geslotenheid van de markt, lijkt een uitbreiding naar Wallonië de producenten van Woestijnvis erg productief. Maar een nieuwe markt, heeft nieuwe noden, zo geven ze aan. Het is dan ook niet de bedoeling dat de formats die het zo goed deden in Vlaanderen, klakkeloos worden overgenomen. "Wanneer we naar Wallonië willen uitbreiden, moeten we onszelf opnieuw heruitvinden", aldus De Graeve.