VRT wil zich meer onderscheiden van commerciële zenders

Luc Van den Brande, voorzitter van de Raad van Bestuur van de VRT.
BELGA Luc Van den Brande, voorzitter van de Raad van Bestuur van de VRT.
De VRT wil zich meer onderscheiden van de commerciële zenders, waarmee het tegelijk ook samenwerkingen wil opzetten. Dat verklaarde de top van de openbare omroep vandaag in het Vlaams parlement, waar de laatste hoorzitting in de aanloop naar een nieuwe beheersovereenkomst werd gehouden. De omroep houdt rekening met een daling van de dotatie met 27 miljoen euro tegen 2019 en zal daartoe de organisatie efficiënter maken, "in nauw overleg met de vakbonden".

De afgelopen weken mochten onder meer de concurrerende zenders en de tv-distributeurs hun wensen op tafel leggen, maar donderdag was het aan de VRT zelf om haar toekomstvisie te presenteren. "Ik begrijp de commerciële omroepen die vragen waar het verschil nog zit", opende Luc Van den Brande, voorzitter van de Raad van Bestuur. "Ik denk dat we dat duidelijker moeten maken dan nu het geval is."

Informatie, cultuur en educatie
De nadruk moet voortaan liggen op informatie, cultuur en educatie. Entertainment kan deel uitmaken van de mix, maar mag niet vrijblijvend zijn. "Ontspanning kan enkel als er informatieve, culturele en educatieve elementen in zijn opgenomen", zei Peter Claes, directeur Media bij de omroep. In de entertainmentprogramma's moeten bovendien meer maatschappelijke thema's bespreekbaar worden gemaakt.

Meer inzetten op digitaal nieuws
Wat nieuws betreft, blijkt uit intern onderzoek van de VRT dat de websites nu een belangrijkere bron van informatie zijn geworden dan radio en tv. "We moeten dus krachtiger gaan inzetten op digitaal nieuws", is te horen. Het fundament op het internet moet evenwel audio en video blijven, waardoor de omroep uit het vaarwater van de krantengroepen blijft, een vaak gehoorde eis tijdens de hoorzittingen.

Toch meer samenwerken
Opvallend is voorts dat de VRT meer wil gaan samenwerken, onder meer met de andere mediabedrijven. "Dit is een bocht die we nemen, een verandering van attitude", gaf ceo Leo Hellemans aan in het parlement. "We zijn er nu van overtuigd dat een sterke publieke omroep zorgt voor een sterk medialandschap."

Stabiele dotatie
Wat de overheidsdotatie betreft, beseft de VRT dat de broeksriem moet worden aangehaald. Daarom vraagt de omroep de dotatie gedurende de hele beheersovereenkomst, die tot 2020 zal lopen, stabiel te houden, en niet jaarlijks te laten dalen zoals nu het geval is.

Betalende previews
Daarnaast wil de omroep voldoende ruimte voor eigen inkomsten, ook online. De VRT denkt onder meer na over betalende previews van prestigieuze reeksen, waarvoor onder meer met Telenet wordt onderhandeld. Ook een online videoplayer met reclameboodschappen moet tot de mogelijkheden behoren.

Ik begrijp de commerciële omroepen die vragen waar het verschil nog zit. Ik denk dat we dat duidelijker moeten maken dan nu het geval is

Luc Van den Brande