VRT krijgt boete: "Zo kunnen wij niet meer ernstig werken"

"Er is hier compleet geen sprake van reclame. Bij het in beeld brengen van interviews van sporters of van sportwedstrijden komen nu eenmaal bedrijfsnamen in beeld. Als we nog veel boetes van die aard krijgen, kunnen we niet meer ernstig werken." Dat is de scherpe reactie van de VRT vandaag op de boete opgelegd door de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).

De VRM legde de openbare omroep een boete van 2.500 euro op wegens een inbreuk op de reclameregelgeving in het verslag over het BK Wielrennen in "Sportweekend". De regulator stelde vast dat tijdens een interview de VRT-journalist voor de bus van de wielerploeg Discovery Channel staat, met het woord "Discovery" duidelijk zichtbaar in beeld.

Bedrijfsnamen
De VRM moet waken over de correcte toepassing van de reclamewetgeving, reageert Diane Waumans, woordvoerster van de openbare omroep. "Er is pas sprake van reclame als er een vergoeding tegenover staat. In het fragment van 'Sportweekend' is hoegenaamd geen sprake van reclamedoeleinden omdat we geen vergoeding gekregen hebben. Het is een interview waarbij de winnaar voor zijn ploegbus staat", zegt Waumans.

Ook op de truitjes van wielrenners komt reclame voor, zegt Waumans. En de woordvoerster van de VRT kan nog talloze andere voorbeelden geven, zoals interviews na voetbalwedstrijden, waarbij de interviews plaatsvinden voor pancartes met bedrijfsnamen. "Het is een internationaal fenomeen dat bedrijfsnamen in beeld komen bij sportwedstrijden en de omkadering ervan, luidt het.

Juridische stappen
"Als we nog veel van dergelijke boetes krijgen, kunnen we niet meer ernstig werken", maakt Waumans zich sterk. De openbare omroep beraadt zich alleszins welke juridische stappen hij kan ondernemen. Tevens bespreekt de VRT met de andere tv-omroepen welke stappen ze samen kunnen ondernemen. De voorbije maanden legde de VRM ook SBS België (VT4 en VIJFtv) en de VMMa (VTM en KANAALTWEE) boetes op wegens inbreuken op de reclameregelgeving.

De VRT kreeg in juni een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de regels in "Witse" en "Debby's en Nancy's Happy Hour" en in een spot voor de bioscoopfilm "Happy Feet". De VMMa kreeg een boete van 17.500 euro voor het overtreden van de reclameregels in de programma's "Supernanny" en "Nieuwjaarsduik 2007". En SBS werd veroordeeld tot een boete van 25.000 euro voor ernstige inbreuken op de reclameregels in het programma "The Block Falconplein" en voor de uitzending van een boodschap van Yakult. (belga/ka)

Diane Waumans maakt zich sterk dat VRT zo niet meer kan werken.
UNKNOWN Diane Waumans maakt zich sterk dat VRT zo niet meer kan werken.