VRT kreeg dubbel zoveel klachten het afgelopen jaar

BELGA
De VRT heeft gedurende het jaar 2018 exact 8.612 klachten gekregen. Dat is een verdubbeling van het aantal klachten, in vergelijking met 2017. Dat blijkt uit het zogenaamde Klachtenrapport 2018 van de VRT.

In 2018 behandelde de klanten-en klachtendienst van de VRT in totaal 38.753 contacten, waarvan 8.612 klachten. De resultaten worden op 19 maart voorgesteld als onderdeel van het jaarverslag van de Vlaamse ombudsman in het Vlaamse parlement. “2018 was het jaar waarin het woord ‘polarisatie’ niet weg te denken was uit het politieke en maatschappelijke debat”, zegt VRT-klachtencoördinator Anabel Coremans. “Nuancering is soms ver te zoeken. Een steeds mondiger publiek deelt de wereld op in zwart en wit, waardoor het grijs soms uit het oog verloren raakt. Ook de klanten – en klachtendienst en de nieuwsombudsman voelen dat sterk aan.”

Sterke meningen

Één keer per jaar deelt de klanten- en klachtendienst van de VRT een rapport, waarbij even afstand wordt genomen om terug te kijken naar het voorbije jaar. Zo krijgt de openbare omroep een overzichtelijk beeld van wat er speelt bij de Vlaamse mediagebruiker, en hoe zij deze gebruiker nog meer kunnen betrekken bij de werking van de VRT. De omroep stelt vast dat het publiek, dat alsmaar meer zijn stem vindt, meer gewicht wil hangen aan zijn boodschap en beschouwt zijn vraag of opmerking steeds vaker als een klacht. Dat merken de VRT soms ook aan de harde toon van de berichten die zij binnenkrijgen.

“Het klopt dat onze mediagebruikers hun mening steeds sterker wordt en we de grijze zone kleiner en kleiner zien worden”, aldus de VRT-klachtencoördinator. “Dit maakt onze aanpak minder rechtlijnig en vaak persoonlijker. Op deze manier willen we de afstand met onze mediagebruikers verkleinen en de dialoog blijven aangaan.”

Partijdigheid

Voor alle duidingsprogramma’s en “Het journaal” was “partijdigheid” de meest gegeven reactie. De VRT stelt vast dat deze reacties uit alle hoeken van het politieke spectrum komen.

Zo was er een piek in augustus, die grotendeels verklaard kan worden door een georganiseerde actie van Schild & Vrienden en de website ‘Make Vlaenderen Great Again’ naar aanleiding van de rellen in Chemnitz. Een piek in september had evenzeer met die klachten te maken, maar daarnaast ook met de “Pano”-uitzending over S&V zelf. 

Sport en taal

De drukke sportzomer van 2018 zorgt ervoor dat Sporza een grote brok van het totaal aantal contacten en klachten uitmaakt. Vooral in juni en juli, tijdens het WK Voetbal, zijn sterke pieken zichtbaar. Meer specifiek ging het bijvoorbeeld over de uitspraak van commentatoren, het verkeerd uitspreken van namen of verweet men favoritisme vast te stellen bij de sportjournalisten van de VRT. 

In de categorie “Taal” werd er een opvallende piek bij de nieuwsdienst geregistreerd. 139 van de 253 klachten zijn het rechtstreekse gevolg van het grote aantal taalfouten die online werden opgemerkt.

De VRT merkt daarnaast dat onder andere dierenleed, verkeersveiligheid, Israël-Palestina en reclame gevoelige thema’s blijven. 




14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Etienne Callebout

    Daarom toch nog steeds met een te linkse gedachten goed , niet neutraal en niet efficient

  • JAN krommentak

    Wel de ombudsman bekijkt dit allemaal zeer aandachtig vind ik persoonlijk hij geeft zelfs toelichting op de 7 de dag dat het niet makkelijk is en dat er sommige niet altijd echt objectief zijn is bekend maar dat neemt niet weg dat ze over goede programma's beschikken met duiding word het te gortig kan je nog altijd zappen daar dient dat kastje voor er is keuze genoeg maar ook fake news genoeg

  • Frank Daels

    VRT is niks anders dan een rode staatszender, betaald met mijn en uw belastingsgeld !

  • Marleen Sauvillers

    Ik verschiet daar niet van. Op terzake zie je aan de houding van Cools en de andere vrouw wie ze interviewen. Nva en Vlaams belang moeten zich met alle kracht verdedigen. De rest kan gewoon hun punt komen maken.

  • Eric Vanquickelberghe

    De vrt is niet grijs maar serieus rood.Ik kijk gewoon al jaren niet meer naar dat achterlijk zendertje. En dat is onomkeerbaar.