Vlaamse productiehuizen slaan alarm: “Als er niets gebeurt, gaan er dit jaar nog failliet. En niet alleen de kleintjes”

Boris Van Severen (Agent Pascal) in ‘Studio Tarara’
VTM Boris Van Severen (Agent Pascal) in ‘Studio Tarara’
De Vlaamse tv- en filmproducenten trekken aan de alarmbel. Volgens hen staat hun sector aan de rand van de afgrond door een gebrekkig financieringsmodel. “De situatie is urgent. Als er niets gebeurt, dreigen productiehuizen dit jaar nog failliet te gaan, en niet enkel kleintjes.”

Beroepsvereniging VOFTP, waarbij 32 Vlaamse productiehuizen uit de audiovisuele sector aangesloten zijn, vertelt in De Standaard dat hun productiebudgetten zwaar onder druk staan. “Voor alle producties die deze zomer zouden moeten beginnen draaien, is er samen nog 20 miljoen euro te kort. Ongezien”, aldus gedelegeerd bestuurder An Jacobs. Enerzijds vallen de reclame-inkomsten op tv terug, maar daarnaast is het taxsheltersysteem ook niet meer zo doeltreffend als vroeger. Vlaamse minister van Media en Cultuur Sven Gatz (Open VLD) heeft het systeem in 2017 immers opengesteld voor podiumkunsten. “In 2018 is er ongeveer evenveel geld via de taxshelter opgehaald als in 2015. Maar in 2018 is 22 procent van dat bedrag naar de podiumkunsten gevloeid”, vertelt Jacobs. 

Voor 2019 ziet de situatie er nog slechter uit. “Normaal halen producenten het grootste deel van hun taxshelterfinanciering op in december van het jaar voor ze met de opnames beginnen. Dat is nu niet gelukt. Als het zo doorgaat, sterft de creatieve sector af. Haal de Vlaamse film en tv weg, wat definieert ons dan nog? Hoe verspreid je onze cultuur zonder de audiovisuele industrie? Via standbeelden?”

Bijdrage

De beroepsvereniging doet meteen ook een radicaal voorstel. Ze vindt dat iedereen die in Vlaanderen verdient aan video zou moeten bijdragen. Er wordt dan vooral gekeken naar providers als Telenet, Proximus en Orange, die via data-abonnementen geld verdienen in Vlaanderen. “Mensen gebruiken die abonnementen vooral om naar video’s te kijken. Je hebt geen 8 of 12 gigabyte nodig om wat sms’jes te sturen.” Ook Facebook en Google, die verdienen aan advertentie-inkomsten, zouden volgens hen moeten bijdragen, net als de bioscopen. “Laat hoeveel die spelers moeten investeren afhangen van hun ­omzet. Kinepolis investeert meer dan een arthousecinema. We willen niemand doodknijpen, maar wel een faire bijdrage van zij die geld verdienen aan Vlaamse kijkers.”




39 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peggie Van Audenhove

    Ik was regelmatig figurant in 2017. Terwijl de cast rijkelijk mocht eten en drinken kregen wij amper iets te drinken (1 grote fles cola voor een ganse zaal figuranten, thee of koffie mochten we niet nemen want was enkel voor de acteurs die o.a. een hele stand met snoepjes en fruit kregen), urenlange draaidag van 's morgens tot 2u 's nachts waarvoor je amper betaald werd. Tijdens de wachttijden tussen het draaien in was er niet eens zitplaats. Het productiehuis is inmiddels failliet.

  • piet devlieger

    Betere programma's maken, hé, mensen. Wat verwachten jullie misschien ? Dat de gemeenschap jullie betaalt om programma's te maken ? Wat is dat nu voor belachelijke onzin ?

  • Tim Van Smeertruyen

    Ten derde: Wil je echt op de partij schieten die één van de weinige kanalen aanbiedt om de producten van je leden tot de eindgebruiker te brengen? Je zou wel eens een pijnlijk antwoord kunnen krijgen van de telecomsector.

  • Tim Van Smeertruyen

    Ten eerste: Als je die redenering doortrekt, zou een producent van huishoudelijke toestellen ook geld kunnen eisen van de elektriciteitsmaatschappij, want het is tenslotte toch voor een deel door zijn apparaten dat de elektriciteitsmaatschappij geld verdient. Ten tweede: De steun is nodig om kwaliteit te kunnen leveren voor een product dat economisch eigenlijk niet leefbaar is. Belastinggeld uitgeven aan 32 (!) leden voor een regio als Vlaanderen klinkt meer als quantiteit dan kwaliteit.

  • Gerry Cle

    Misschien zijn er gewoon teveel productiehuizen voor een beperkte markt als Vlaanderen?