Verkiezingsshows VRT en VTM massaal bekeken

Nieuwsploegen volgden gisteren de winnaar van de verkiezingen Bart De Wever (N-VA) op de voet.
PHOTO_NEWS Nieuwsploegen volgden gisteren de winnaar van de verkiezingen Bart De Wever (N-VA) op de voet.
VRT en VTM zijn tevreden met het aantal kijkers dat gisteren naar hun verkiezingsshows keek. Dat melden de zenders vandaag in een persbericht. In totaal bereikte STEM 2014 van VTM NIEUWS tussen 11.00 en 21.00 uur 2 miljoen kijkers. Vanaf 19.00 uur tot het laatavondjournaal keken constant meer dan 1 miljoen Vlamingen naar VRT.

VRT behaalde een gemiddeld marktaandeel van 46,26 procent (leeftijd 4+). Het aantal kijkers bereikte rond 21.00 uur een piek van 1,4 miljoen tijdens het kopstukkendebat. VTM klokte tussen 11.00 en 21.00 uur af op een marktaandeel van 24,3 procent (VVA 18-54). Tijdens de overwinningsgesprekken van N-VA kozen tussen 550.000 en 600.000 kijkers voor VTM en ook het eerste grote interview met Bart De Wever in het Vlaams Parlement werd gevolgd door meer dan een half miljoen kijkers. "Voor VTM is dit de beste score van een verkiezingsuitzending sinds de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006", aldus de commerciële zender.

De verkiezingsmarathon op Radio 1 bereikte een vijfde meer luisteraars dan op een gewone zondag. Radio 2 trok met zijn verkiezingsprogramma 5 procent meer luisteraars aan.

Ook de politieke televisieprogramma's in de aanloop naar de verkiezingen werden gesmaakt. Vrijdagavond haalde het debatprogramma 'Zijn er nog vragen' op Eén gemiddeld 707.533 kijkers, of een marktaandeel van 28,4 procent. Het Nationale Debat met Bart De Wever en Paul Magnette bereikte op 13 mei 563.000 Vlamingen (marktaandeel van 31,9 procent) en de laatste aflevering van 'Jambers in de politiek' op vrijdag 23 mei werd door 505.000 kijkers gevolgd (34,4 procent).

Het verkiezingsnieuws werd ook online goed gevolgd. Deredactie.be kreeg bijna 800.000 bezoekers over de vloer, die samen 5 miljoen webpagina's bekeken. De Engelstalige nieuwswebsite van VRT Flandersnews.be kende 20.000 unieke bezoekers. Meer dan een half miljoen mensen volgden de online-verslaggeving van VTM NIEUWS. De hashtag #VK14 was 11 uur 'trending topic' op Twitter.

In de aanloop naar de verkiezingen namen tot slot 1,7 miljoen mensen deel aan 'De Stem van Vlaanderen', de stemtest van VTM NIEUWS en Het Laatste Nieuws, wat meer dan een verdubbeling betekent sinds de vorige editie in 2012.

In Franstalig België bereikte RTBF met zijn verkiezingsprogramma 1.324.955 kijkers, of 30 procent van de bevolking, terwijl in totaal 1.197.000 mensen (27,2 procent) afstemden op RTL-TVi.