Telenet plooit voor druk en garandeert 5 jaar digitale diensten bij aanschaf decoder

Na een hoop boze reacties op de plannen van Telenet om een hele generatie digicorders en -boxen waardeloos te maken, trekt het telecombedrijf nu zijn staart in. Telenet engageert zich om de basisdiensten voor de decoders tot vijf jaar na aankoop te garanderen. Indien het Mechelse bedrijf binnen die termijn beslist een type decoder uit te faseren, krijgt de klant voor de resterende tijd een decoder die toch voldoet aan alle moderne eisen.

Vanaf 2 september, zo meldde het bedrijf de klanten onlangs per brief, zou Telenet alleen nog digitale decoders ondersteunen die HD-beeld kunnen ontvangen. Het signaal van de eerste generatie SD-digicorders en -boxen zou daardoor op zwart gaan. De klanten moesten ook 79 euro betalen voor een nieuwe HD-digicorder.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop reageerde woest en lanceerde een open brief waarin ze eiste dat de bestaande digicorders en -boxen bleven werken. Meer dan 27.000 klanten ondertekenden die brief.

Vijf jaar
Telenet geeft nu toe aan de druk. Het bedrijf meldt in een persbericht dat het zich engageert om "voor gekochte decoders de basisdiensten van digitale televisie gedurende vijf jaar te garanderen"(lees: tot vijf jaar na aankoop).  Onder basisdiensten verstaat Telenet: tv-kijken in digitale kwaliteit, de tv-gids, de tv-theek en (bij de digicorder) opnemen, pauzeren, terug- en verderspoelen.

"Als er in deze periode toch een technologische vernieuwing doorgevoerd zou worden waardoor een bepaalde categorie Digiboxen of Digicorders niet meer zou werken, dan voorziet Telenet een alternatief door een overeenstemmende decoder ter beschikking te stellen voor de resterende periode. Wanneer deze gratis terbeschikkingstelling voorbij is, valt de klant terug op het dan geldende huurtarief. Vanzelfsprekend kan de klant na deze periode ook gewoon zijn decoder terugbrengen naar een erkend Telenet Service Center", klinkt het.

"Onvoldoende"
De nieuwe voorwaarden gelden met terugwerkende kracht vanaf 2 april 2014 en gelden ook voor mensen die een digicorder of digibox hebben die werd aangekocht en geactiveerd sinds 2 april 2009.

Ironisch: terwijl Test-Aankoop in de persmededeling van Telenet bedankt wordt voor haar 'constructieve houding', reageert die organisatie vandaag net met de boodschap 'beter, maar niet goed genoeg'. Voor Test-Aankoop volstaat de oplossing niet omdat klanten die vóór 2 april 2009 zo'n decoder hebben gekocht in de kou blijven staan. Immers: de SD-decoders waar de discussie over ging, waren net vooral in omloop tussen 2005 en 2009. Nadien werd de Telenet-strategie omgegooid naar de verhuur van HD-digicorders. "We hadden dan ook eerder op zeven of zelfs tien jaar gerekend, zoals bij buitenlandse leveranciers", zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop.

"En ten tweede omdat Telenet, gezien de tarieven die de operator hanteert, aan de consumenten toch een grotere financiële tegemoetkoming had mogen voorstellen naar aanleiding van de gedwongen overstap van SD naar HD", aldus nog Test-Aankoop. Test-Aankoop vindt ook dat Telenet het alternatief om met een "kaartje" in de flatscreentelevisie digitaal te kijken, onvoldoende in de verf zet.