Studio 100 TV krijgt boete wegens sluikreclame

Studio 100
De Belgische televisiezender Studio 100 TV heeft van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) een boete van 2.500 euro gekregen voor het uitzenden van sluikreclame. Dat meldt Belga donderdag.

Begin augustus zond de kinderzender een aankondigend spotje uit waarin meerdere malen het logo van ijsmerk IJsboerke duidelijk in beeld kwam. Ook werd toen een aantal keer een reclamespotje van de (online) bank KBC uitgezonden waarin een vermelding van een gratis geschenk bij aankoop van een dienst werd aangeboden.

In België mogen sponsorvermeldingen alleen uitgezonden worden als deze meer bekendheid geven aan bijvoorbeeld de naam en de activiteiten en producten van bepaalde instanties. De spotjes mogen niet direct aanzetten tot consumptie. Omdat volgens de VRM de kijker bij beide filmpjes door middel van sluikreclame wel werd aangespoord tot aankoop van de getoonde producten, werd besloten tot het opleggen van de boete.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christian Deckers

    Goed gezien van Studio 100, nu krijgen ze er nog gratis reclame bovenop. En de Regulator brengt zichzelf eens in beeld, want geen kat die er ooit naar gezocht heeft. Zo onmisbaar als ze zijn!

  • Marc Sierens

    Die gaan lachen 2500€ boete voor een bedrijf dat miljoenen euro winst maakt per jaar.

  • Flor Peeters

    2500 euro, dat is geen boete, dat is om te lachen.