Radio 2 blijft de torenhoge favoriet van de Vlaming

Radio 2 blijft met 28,8 procent marktaandeel afgetekend marktleider in Vlaanderen. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vanmiddag bekendmaakte. De jongste CIM-cijfers bestrijken de periode van 4 januari 2014 tot en met 4 april 2014.

Radio viert in 2014 zijn honderdste verjaardag. Volgens de recente CIM-cijfers luisteren dagelijks meer dan 4,5 miljoen Vlamingen naar de landelijke radiozenders. De vijf stations van de openbare omroep halen een totaal marktaandeel van 61,1 procent. Een jaar geleden, bij de meting over de periode van 5 januari tot 6 april 2013, was dat nog 62,4 procent.

Met een marktaandeel van 28,8 procent doet Radio 2 het iets beter dan bij de vorige meting (26 augustus tot en met 15 december 2013). Toen klokte de familiezender af op 28,2 procent.

Studio Brussel zakt lichtjes, van 13,1 procent bij de vorige meting naar 11,9 procent. Het marktaandeel van MNM blijft relatief stabiel: van 9,8 naar 9,7 procent. Een jaar geleden was het marktaandeel nog weggezakt tot 8,6 procent. Beide zenders blijven het volgens de VRT goed doen bij de Vlaamse jongeren.

Radio 1, dat in januari met een vernieuwd schema uitpakte, behaalt een marktaandeel van 7,8 procent, een lichte daling ten opzichte van de vorige meting (8,4 procent). VRT-radiomanager Els Van de Sijpe beseft dat nieuwe programma's "tijd nodig hebben om zich te zetten". "We merken nu pas duidelijk de effecten van de vernieuwing bij Klara in september vorig jaar. We werken dan ook verder op onze uitgestippelde weg en blijven verfijnen."

Het marktaandeel van Klara stijgt naar 2,4 procent (2 procent bij de vorige meting en 1,9 procent een jaar geleden). Klara-nethoofd Chantal Pattyn is "heel blij dat de Klara-luisteraars het concept slow radio en de hele vernieuwingsoperatie van september vorig jaar smaken".

Inkomsten 'Net gemist' gedaald
Verder blijkt vandaag ook dat de inkomsten die de VRT puurt uit betalend kijken via Net Gemist en Ooit Gemist in 2012 voor het eerst zijn gedaald. In 2012 ontving de omroep in totaal 2,1 miljoen euro voor deze dienstverlening, tegenover 2,2 miljoen euro in 2011 en 2010. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams Mediaminister Ingrid Lieten op een schriftelijke vraag van Jurgen Verstrepen.

Terwijl de inkomsten uit Net Gemist in 2012 net als de twee jaren voordien 800.000 euro beliepen, daalde de opbrengst van Ooit Gemist van 1,4 tot 1,3 miljoen euro. Uit het jaarverslag van de VRT was al bekend dat het aantal opvragingen via Ooit Gemist in 2012 daalden van 2,23 miljoen tot 2,21 miljoen. Ook voor Net Gemist was er in 2012 een lichte daling, van 4,04 tot 4,02 miljoen opvragingen.