Ga naar de mobiele website
^ Top

Meer dan 1 miljoen kijkers voor 'De Slimste Mens ter Wereld' op VIER

photo_news
De kijkers hebben hun weg gevonden naar VIER, de opvolger van VT4. 'De Kruitfabriek' haalde gemiddeld 497.501 kijkers en naar 'De Slimste Mens ter Wereld' keken gemiddeld 1.003.766 mensen. Tussen 17 en 24 uur bereikte VIER in totaal 2,4 miljoen mensen. Dat blijkt uit de kijkcijfers van gisteravond.

Gisteravond veranderde het Vlaamse medialandschap met de komst van VIER, de commerciële zender die in handen is van De Vijver Media, ook eigenaar van het productiehuis Woestijnvis. Een rist nieuwe en bekende Woestijnvis-programma's werden voor de eerste keer op de kijker losgelaten.

De start van VIER werd door 280.278 kijkers gevolgd, met een piek van 392.019. Van die 280.278 kijkers keken er 273.753 live. Dat was goed voor gemiddeld 17,8 procent marktaandeel op VVA 18-54, de commercieel belangrijkste doelgroep voor VIER. Op de doelgroep 4+, heel tv-kijkend Vlaanderen, haalde het programma een marktaandeel van 13,1 pct.

Programma's op VIER kennen sterke start
De eerste aflevering van de actuashow 'De Kruitfabriek' haalde gemiddeld 497.501 kijkers (479.858 live kijkers), met een piek van 840.758 en gemiddeld 23,8 procent marktaandeel op de belangrijkste doelgroep. Op 4+ bedroeg het marktaandeel 19,6 pct.

Naar 'De Slimste Mens ter Wereld' keken gemiddeld 1.003.766 mensen (944.876 live), met een piek van 1.246.437. Daarmee haalde de eerste aflevering 37,2 pct marktaandeel op VVA 18-54. Op 4+ bedroeg het marktaandeel 35,7 pct.

'In Godsnaam' haalde 389.167 kijkers (376.583 live), met een piek van 470.043 kijkers. Dat is een marktaandeel van 14,2 pct op VVA 18-54 en 17,6 pct op 4+.

'Het Journaal' op Eén lokt meeste kijkers
Toch was 'Het Journaal' van 19 uur op Eén gisteravond het best bekeken programma. Het haalde gemiddeld 964.746 kijkers en scoorde een marktaandeel van 49,9 procent op de doelgroep 4+, heel tv-kijkend Vlaanderen. Dat blijkt uit de officiële kijkcijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

'Thuis' (Eén) staat in de top tien van de kijkcijfers op de tweede plaats. De soap haalde gemiddeld 960.149 kijkers en een marktaandeel van 38,4 pct.

'Iedereen Beroemd' (Eén) staat op de vierde plaats, met 768.675 kijkers (35,3 pct marktaandeel), gevolgd door het vtm-programma 'Boer Zkt Vrouw', met 758.580 kijkers (28,4 pct) en 'Blokken' (Eén) met 714.916 kijkers (49,8 pct marktaandeel).

Vtm commercieel marktleider
Ook vtm kende een sterke avond. Het nieuwe programma 'Manneke Paul' met de Nederlander Paul De Leeuw startte sterk: 352.400 kijkers en bijna 30 pct marktaandeel in de commercieel belangrijke doelgroep 18-54. Ook de sterkhouders van de commerciële zender in Vilvoorde bleven maandagavond overeind: 'Het Nieuws' met 529.320 kijkers, 'Familie' (719.722 kijkers) en 'Boer zkt Vrouw' (792.468 kijkers). Ook de derde aflevering van de fictiereeks 'Clan' scoorde sterk met 742.848 kijkers. Vtm gebruikt in die cijfers de live én de uitgestelde kijkers.

Vtm bereikte naar eigen zeggen 200.000 kijkers meer dan maandagavond 10 september. De zender haalde 26 pct marktaandeel (VVA 18-54) tussen 17 en 24 uur en blijft daarmee commercieel marktleider.

De media-aandacht rond de lancering van VIER en de start van het zogenaamde "hete" televisie-najaar was de voorbije maanden uitzonderlijk groot. Dat verklaart wellicht ook het feit dat er gisteravond veel meer tv gekeken werd dan op een gemiddelde maandagavond de voorbije weken, zowat 400.000 kijkers meer.



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug