Innovatieve tienerserie ‘wtFOCK’ keert terug voor derde seizoen met 450.000 kijkers: “2 op 3 jongeren kennen het programma, maar hun ouders niet”

‘wtFock’ scoort al drie seizoenen onder de rader in Vlaanderen.
VIER ‘wtFock’ scoort al drie seizoenen onder de rader in Vlaanderen.
Tienerreeks ‘wtFOCK’ heeft enorm veel succes bij het jonge publiek - ook al hebben de meeste ouders daar geen idee van. De show speelt zich vooral af op het internet, waar er wekelijks 450.000 jongeren voor het scherm gekluisterd zitten om de avonturen van hun fictionele leeftijdsgenoten te volgen. Binnenkort wordt het derde seizoen van de reeks gelanceerd. 

Drie kijkers op vier volgen de reeks via wtfock.be, een website waarop de show in kleine, hapklare stukjes gepost wordt doorheen de week. Die fragmenten verschijnen in realtime: speelt een gebeurtenis zich af om 14 uur op een maandagnamiddag? Dan zal het fragment ook dan verschijnen. Daarnaast is de serie ook als weekoverzicht te bekijken via Telenet Play en Play More, en op Vijf. 

Jonge kijkers

De marketing rond ‘wtFOCK’ - die volledig werd overgenomen van een Scandinavisch concept genaamd ‘Skam’ - draait rond het feit dat jongeren de show zélf moeten ontdekken. “Omdat de reeks echt voor en door jongeren is, hebben we er ook deze keer voor gekozen om er geen grote marketingcampagne achter te steken, dat past niet bij het concept”, aldus Ils Neuts, hoofd Entertainment bij Telenet. De zender voerde een onderzoek uit bij ongeveer 3000 jongeren, om de impact van ‘wtFOCK’ te meten. “Toch hebben we gemerkt dat twee op drie jongeren die we ondervraagd hebben ‘wtFOCK’ kennen. Dat zijn er veel meer sinds de lancering van seizoen één. Daarnaast zien we dat het vooral jongere kijkers zijn die de reeks kennen, dat gaat opvallend achteruit vanaf de leeftijd van vijfentwintig. Zo bereiken we perfect onze target-groep.”

Sociale media

Wat het programma uniek maakt, is het feit dat alle personages hun eigen account op Instagram hebben. Zo wordt de grens tussen fictie en realiteit erg dun, en dat spreekt aan. “We hebben bewust veel ‘lagen’ aan de reeks toegevoegd, in de vorm van sociale media, waardoor er veel interactie kan plaatsvinden. We merken dat het engagement bij onze kijkers erg hoog ligt”, aldus Neuts. “We doen ons best om het zo echt mogelijk te doen lijken. Het personage Zoë zei tijdens de reeks bijvoorbeeld eens dat ze naar een festival zou gaan, en wie op Instagram ging kijken kon zien: ze was daar ook wel degelijk.”

Dat is tevens ook de reden dat deze Vlaamse remake van ‘Skam’ beter scoort dan andere pogingen in het buitenland. “Die extra laag is essentieel voor de beleving van het programma. In andere landen is die ofwel niet, ofwel in mindere mate doorgevoerd. En dan krijg je niet hetzelfde effect.” 

<div style=" display: flex; flex-direction: row; align-items: center;"> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 40px; margin-right: 14px; width: 40px;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: column; flex-grow: 1; justify-content: center;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; margin-bottom: 6px; width: 100px;"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 4px; flex-grow: 0; height: 14px; width: 60px;"></div></div></div><div style="padding: 19% 0;"></div> <div style="display:block; height:50px; margin:0 auto 12px; width:50px;"><svg width="50px" height="50px" viewBox="0 0 60 60" version="1.1" xmlns="https://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="https://www.w3.org/1999/xlink"><g stroke="none" stroke-width="1" fill="none" fill-rule="evenodd"><g transform="translate(-511.000000, -20.000000)" fill="#000000"><g><path d="M556.869,30.41 C554.814,30.41 553.148,32.076 553.148,34.131 C553.148,36.186 554.814,37.852 556.869,37.852 C558.924,37.852 560.59,36.186 560.59,34.131 C560.59,32.076 558.924,30.41 556.869,30.41 M541,60.657 C535.114,60.657 530.342,55.887 530.342,50 C530.342,44.114 535.114,39.342 541,39.342 C546.887,39.342 551.658,44.114 551.658,50 C551.658,55.887 546.887,60.657 541,60.657 M541,33.886 C532.1,33.886 524.886,41.1 524.886,50 C524.886,58.899 532.1,66.113 541,66.113 C549.9,66.113 557.115,58.899 557.115,50 C557.115,41.1 549.9,33.886 541,33.886 M565.378,62.101 C565.244,65.022 564.756,66.606 564.346,67.663 C563.803,69.06 563.154,70.057 562.106,71.106 C561.058,72.155 560.06,72.803 558.662,73.347 C557.607,73.757 556.021,74.244 553.102,74.378 C549.944,74.521 548.997,74.552 541,74.552 C533.003,74.552 532.056,74.521 528.898,74.378 C525.979,74.244 524.393,73.757 523.338,73.347 C521.94,72.803 520.942,72.155 519.894,71.106 C518.846,70.057 518.197,69.06 517.654,67.663 C517.244,66.606 516.755,65.022 516.623,62.101 C516.479,58.943 516.448,57.996 516.448,50 C516.448,42.003 516.479,41.056 516.623,37.899 C516.755,34.978 517.244,33.391 517.654,32.338 C518.197,30.938 518.846,29.942 519.894,28.894 C520.942,27.846 521.94,27.196 523.338,26.654 C524.393,26.244 525.979,25.756 528.898,25.623 C532.057,25.479 533.004,25.448 541,25.448 C548.997,25.448 549.943,25.479 553.102,25.623 C556.021,25.756 557.607,26.244 558.662,26.654 C560.06,27.196 561.058,27.846 562.106,28.894 C563.154,29.942 563.803,30.938 564.346,32.338 C564.756,33.391 565.244,34.978 565.378,37.899 C565.522,41.056 565.552,42.003 565.552,50 C565.552,57.996 565.522,58.943 565.378,62.101 M570.82,37.631 C570.674,34.438 570.167,32.258 569.425,30.349 C568.659,28.377 567.633,26.702 565.965,25.035 C564.297,23.368 562.623,22.342 560.652,21.575 C558.743,20.834 556.562,20.326 553.369,20.18 C550.169,20.033 549.148,20 541,20 C532.853,20 531.831,20.033 528.631,20.18 C525.438,20.326 523.257,20.834 521.349,21.575 C519.376,22.342 517.703,23.368 516.035,25.035 C514.368,26.702 513.342,28.377 512.574,30.349 C511.834,32.258 511.326,34.438 511.181,37.631 C511.035,40.831 511,41.851 511,50 C511,58.147 511.035,59.17 511.181,62.369 C511.326,65.562 511.834,67.743 512.574,69.651 C513.342,71.625 514.368,73.296 516.035,74.965 C517.703,76.634 519.376,77.658 521.349,78.425 C523.257,79.167 525.438,79.673 528.631,79.82 C531.831,79.965 532.853,80.001 541,80.001 C549.148,80.001 550.169,79.965 553.369,79.82 C556.562,79.673 558.743,79.167 560.652,78.425 C562.623,77.658 564.297,76.634 565.965,74.965 C567.633,73.296 568.659,71.625 569.425,69.651 C570.167,67.743 570.674,65.562 570.82,62.369 C570.966,59.17 571,58.147 571,50 C571,41.851 570.966,40.831 570.82,37.631"></path></g></g></g></svg></div><div style="padding-top: 8px;"> <div style=" color:#3897f0; font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; font-style:normal; font-weight:550; line-height:18px;"> Dit bericht bekijken op Instagram</div></div><div style="padding: 12.5% 0;"></div> <div style="display: flex; flex-direction: row; margin-bottom: 14px; align-items: center;"><div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(0px) translateY(7px);"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; height: 12.5px; transform: rotate(-45deg) translateX(3px) translateY(1px); width: 12.5px; flex-grow: 0; margin-right: 14px; margin-left: 2px;"></div> <div style="background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; height: 12.5px; width: 12.5px; transform: translateX(9px) translateY(-18px);"></div></div><div style="margin-left: 8px;"> <div style=" background-color: #F4F4F4; border-radius: 50%; flex-grow: 0; height: 20px; width: 20px;"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 2px solid transparent; border-left: 6px solid #f4f4f4; border-bottom: 2px solid transparent; transform: translateX(16px) translateY(-4px) rotate(30deg)"></div></div><div style="margin-left: auto;"> <div style=" width: 0px; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-right: 8px solid transparent; transform: translateY(16px);"></div> <div style=" background-color: #F4F4F4; flex-grow: 0; height: 12px; width: 16px; transform: translateY(-4px);"></div> <div style=" width: 0; height: 0; border-top: 8px solid #F4F4F4; border-left: 8px solid transparent; transform: translateY(-4px) translateX(8px);"></div></div></div>

Een foto die is geplaatst door null (@zoeloockx) op

Homoseksuele hoofdrol

Het derde seizoen van de originele, Noorse reeks was veruit het populairste. Men schuift voor het eerst een mannelijk personage naar de voorgrond. Isak - in het Nederlands omgetoverd tot Robbe - worstelt met zijn homoseksuele gevoelens. Hij wordt halsoverkop verliefd op een geheimzinnige nieuweling, en hun relatie zet meer dan alleen hun eigen leven overkop. 

Laat het nu net dat seizoen zijn dat ‘Skam’ op de internationale kaart zette. Maar of dat verwachtingen schept bij de Vlaamse tegenhanger? “We zijn al erg blij met de resultaten die we nu hebben”, verzekert Neuts. “Met 450.000 wekelijkse kijkers zitten we al aan een groot aantal fans. Natuurlijk kijken we er naar uit om te zien of de populariteit van de reeks nog meer zal stijgen.” 

Daar lijkt het wel op, want het onderzoek wees uit dat de populariteit van ‘wtFOCK’ momenteel hoger ligt dan die van bepaalde populaire reeksen uit het buitenland, zoals ‘Riverdale’ en ‘Pretty Little Liars’. De voornaamste redenen die de jongeren daarvoor zelf aangeven zijn de herkenbaarheid en het interessante verhaal. 

(Lees verder onder foto)

Links: Willem Herbots in 'wtFock'.
Rechts: Tarjei Sandvik Moe in 'Skam'.
Instagram Links: Willem Herbots in 'wtFock'. Rechts: Tarjei Sandvik Moe in 'Skam'.

Toekomst

Concepten zoals ‘wtFOCK’ zijn er niet veel, maar ze zouden wel eens vaker kunnen gaan opduiken naar de toekomst toe. Zeker wat jongere kijkers betreft is dit een interessante manier van televisie maken. “Jongeren willen zelf de dj zijn van hun eigen kijkervaring”, aldus media-onderzoeker Lieven De Marez. “We willen zelf beslissen waar ze naar kijken, wanneer, en hoe lang. De korte fragmenten van ‘wtFOCK' passen perfect in de trend van ‘tv-snacken’, die we tegenwoordig veel zien. We kijken korte programma’s, tussen onze dagelijkse bezigheden door, en veranderen voortdurend ons kijkpatroon.” Bovendien is het gevoel van nabijheid dat ‘wtFOCK’ creëert een groot pluspunt voor die generatie. “Kijkers willen iets ervaren. Dat het programma dicht tegen de realiteit aanleunt, maakt het extra aantrekkelijk.” 

Seizoen 3 van ‘wtFOCK’ gaat binnenkort weer van start op wtfock.be. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.