In nauwelijks vijf jaar tijd is Netflix helemaal doorgebroken in Vlaanderen

AFP
In nog geen vijf jaar tijd heeft Netflix een vaste plaats gekregen bij een derde van de Vlaamse huiskamers. Vooral twintigers en dertigers hebben, al dan niet via een gedeelde account, toegang tot de series en films van de Amerikaanse online tv-dienst. Dat blijkt uit cijfers van de Digimeter 2018 van onderzoeksinstituut Imec, meldt VRT NWS.

De Digimeter van Imec, het onderzoeksinstituut aan de Universiteit van Gent, peilt elk jaar bij meer dan 4.500 Vlamingen naar hun mediagebruik. De resultaten van de Digimeter worden pas volgende week bekendgemaakt. De nieuwsredactie van de VRT kon bepaalde resultaten al inkijken omdat de openbare omroep samenwerkt met Imec.

Uit de vorige bevraging bleek dat een vijfde van de Vlamingen zich geregeld onderdompelde in het Netflix-aanbod. Uit de Digimeter 2018 blijkt nu dat die groep gegroeid is tot een derde. Daarmee lijkt de Amerikaanse streamingdienst nu echt te zijn doorgebroken in Vlaanderen. In elke leeftijdsgroep is de stijging aanzienlijk, maar vooral bij de twintigers en dertigers is de verovering compleet. Meer dan de helft van de -34-jarigen kijkt af en toe naar Netflix-series en -films. Bijna een derde van die groep doet dat zelfs dagelijks.

Maar Netflix kannibaliseert volgens de Digimeter niet het bestaande tv-aanbod. "Het komt erbovenop", zegt professor en media-expert Lieven De Marez van de universiteit van Gent. "Netflix is de drijvende kracht achter een veranderend kijkpatroon. Jongeren zappen niet meer zozeer tussen zenders, maar wel tussen platformen en schermen. Daar zet Netflix de toon. Je betaalt 10 euro voor een pakketje bovenop je klassieke televisieabonnement.”

Een trend die zich parallel met de opgang van Netflix onverminderd doorzet: lineair kijken gaat er langzaam maar zeker uit. Voor het eerst kijkt minder dan de helft van de Vlamingen dagelijks live naar tv. Zeker bij jongeren is die beweging niet meer te negeren: nog amper een vijfde van de jongeren onder de 24 jaar kijkt dagelijks lineair. Enkel bij de 65-plussers is het traditionele tv-kijken nog alomtegenwoordig.




36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Louis Bouduin

    Goed artikel. Waar bovendien. Behalve dit: een doorbraak moet doorgaans geforceerd worden, afgedwongen, verdiend, doch onze nationale trots aan tv zenders hadden al een pad zonder doornen vol roosjes klaargelegd. Zelfs op blote voeten en zonder veel om het lijf konden ze doorwandelen naar onze harten...

  • Andy De Schieter

    Op Netflix moet je geen herhalingen zien omdat er genoeg content is waaruit je zelf kan kiezen. Op tv moet je herhalingen zien omdat er niet genoeg (interessante) content is waaruit je zelf kan kiezen. En de zenders vinden nog steeds dat er teveel tv tussen de reclame gegeven wordt.

  • Melanie Degucht

    Wat kost de reclame op de 10 tallen zenders die op de kabel staan aan de fabrikanten? Zij zouden beter wat minder reclame maken en hun producten goedkoper maken.Die reclame dat moet toch miljoenen kosten.

  • rudi dielen

    En trouwe klanten worden beloond of niet?

  • Raphael Kerser

    Er is ook gewoon geen serieuze concurrentie. Ik heb Amazon Prime dat Prime Video bevat. Als dit er niet gratis bij zat zou ik er geen cent meer voor betalen, het aanbod is echt niet de moeite. Afwachten wat Disney gaat doen op hun eigen platform met Marvel.