Hoe Netflix stormenderhand onze huiskamer binnendringt én Hollywood doet beven

Streamingdienst investeert dit jaar ruim 13 miljard euro in films en series

Photo News
Amper vijf jaar heeft streamingdienst Netflix nodig gehad om zich in één op de drie Vlaamse huiskamers binnen te werken. Om er niet meer te wijken, want Netflix heeft grootse plannen. Dat moet wel, want ze voelen de hete adem in de nek van aanstormende spelers op de streamingmarkt. Netflix zet volop in op film en in de kantoren van de grote studio’s in Hollywood zijn de paniekaanvallen nu al niet meer te tellen.

Minder dan de helft van de Vlamingen kijkt nog dagelijks live naar tv. Dat blijkt uit de Digimeter van Imec, het onderzoeksinstituut aan de Gentse universiteit. 

Bokrijk

Vooral bij jongeren is de terugval opvallend: nog amper een vijfde van de -24-jarigen kijkt dagelijks live. Enkel bij de 65-plussers is het traditionele tv-kijken nog alomtegenwoordig. Traditioneel tv-kijken wordt iets voor betovergrootouders, het tv-toestel dreigt over enkele jaren iets te worden als de cassettespeler waar jongeren vandaag betoverd naar kijken alsof het een werkinstrument van een kloefenkapper in Bokrijk was. “Jongeren zappen niet meer zozeer tussen zenders, dan wel tussen platformen en schermen”, verklaarde media-expert Lieven De Marez (UGent) gisteren nog in deze krant.

Hét nieuwe platform op de tv-markt is Netflix. Na ocharme vijf jaar is de streamingreus al één op de drie Vlaamse huiskamers binnengedrongen en de penetratiegraad blijft groeien.

Je hebt 25% van dit artikel gelezen




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ludo Grauls

    Kinepolis zal binnen 5 jaar niet meer bestaan. Thuis zet je een film op, je start en stopt om naar toilet of frigo te gaan, en je kan je voeten op het salontafeltje leggen

  • Patrick Moorthamer

    Ik zie bioscopen ook nog te verdwijnen met de tijd. omdat het goedkoper is met gezin samen te kijken tegen dat je naar bioscoop gaat met zijn allen.

  • Roland Verhoeven

    Netflix ipv digi tv. Goedkoper, geen heruitzendingen, geen pol correcte brainwash shows en geen reclame

  • Sonja Peirlinck

    Een film of serie bekijken zonder reclame is gewoon zalig. Betaal daar met veel plezier voor