Ex-ceo pleit voor VRT-fictie op internet, mét reclame

'In Vlaamse Velden'.
VRT - Lies Willaert 'In Vlaamse Velden'.
Dirk Wauters, voormalig ceo van de VRT, vindt dat de openbare omroep volop moet inzetten op het aanbieden van content op het internet. Daarbij mag volgens hem gerust reclame worden geworven. Wauters kwam als onderzoeker bij Econopolis aan het woord tijdens de hoorzittingen in het Vlaams parlement in aanloop naar de opmaak van de nieuwe beheersovereenkomst.

Dirk Wauters is een van de auteurs van de studie die vermogensbeheerder Econopolis maakte over de Vlaamse mediasector. Daarin wordt gewaarschuwd voor de greep die buitenlandse bedrijven als Netflix en Google krijgen op de Vlaamse markt. Van elke euro aan reclame die richting het internet verschuift, vloeit volgens het rapport 65 cent weg bij de traditionele mediagroepen.

De Vlaamse spelers moeten daarom hun hakken in het zand van de digitale markt zetten, betoogt Econopolis. "De VRT doet 60 procent van alle investeringen in Vlaamse content", bracht Dirk Wauters vandaag in herinnering. "Als de consument massaal naar het internet trekt, zou het toch zeer jammer zijn als de VRT niet volgt?"

Dirk Wauters, archiefbeeld.
BELGA Dirk Wauters, archiefbeeld.

Digitale markt

Volgens Wauters, die de omroep leidde van 2007 tot 2009, moet de VRT ook inkomsten kunnen halen uit het internet en de digitale markt. "Volgens mij zal de VRT marktverstorender zijn zonder reclame dan mét", betoogde hij. De meeste mediagoepen die in het kader van de hoorzittingen aan het woord kwamen, pleitten de voorbije weken nochtans voor een reclamevrije VRT op het internet.

Econopolis raadt de Vlaamse mediaspelers aan om één platform op te richten en zo te concurreren met de multinationals. "Netflix geeft 47 dollar uit aan marketing vooraleer het een abonnee binnenhaalt. Als een Vlaamse zender dus 100.000 abonnees wil voor een digitaal platform, zou hij bij aanvang al 4,7 miljoen moeten uitgeven."

'Volgens mij zal de VRT marktverstorender zijn zonder reclame dan mét'

Dirk Wauters, ex-ceo VRT

'Voor het Vlaams ecosysteem in zijn geheel is het beter dat de content op een Vlaams platform terechtkomt dan op een internationaal'

Dirk Wauters, ex-ceo VRT

"Voor het Vlaams ecosysteem in zijn geheel is het beter dat de content op een Vlaams platform terechtkomt dan op een internationaal, omdat de inkomsten dan in Vlaanderen blijven", zei Wauters in het parlement. "Op dit ogenblik zien we dat zelfs de video-on-demand van Proximus en Telenet niet worden gepromoot door de zenders, terwijl dat toch een win-win is. Er moet absoluut meer samenwerking komen", besloot hij.