Bryan Cranston: "Ik kan heel goed de klootzak uithangen"

Bryan Cranston als Walter White / Heisenberg in 'Breaking Bad'
AMC Bryan Cranston als Walter White / Heisenberg in 'Breaking Bad'
'Breaking Bad' loopt op zijn laatste benen, de succesvolle Amerikaanse serie is namelijk aan zijn vijfde en laatste seizoen toe. Ik was eind januari in het ijskoude Albuquerque om de opnames van #512 ('Rabid Dog') bij te wonen én om de cast te interviewen. Waar we Bryan Cranstons personage Walter White in het eerste seizoen nog kenden als de terminaal zieke chemieleerkracht, zien we nu hoe hij furore maakt als de succesvolle drugsbaron Heisenberg. Wat Cranston moet doen om in de zogezegde 'Heisenberg'-stemming te komen? "Ik zoek mijn slechte kanten op. Ik kan heel goed de klootzak uithangen, ook al wil ik dat niet."

"Hoe maak je het na zo'n lange dag op de set?"

Cranston: "Ach, dat was niet lang. Dat was maar twaalf uur! Twaalf uur is een normale werkdag. Het enige vervelende zijn de omstandigheden: je wordt na verloop van tijd moe en je krijgt het koud. Maar dat zijn maar kleine dingetjes, je wordt daar hard van. Dat hoort nu eenmaal bij acteren!"

"Denk je dat Walt zijn fouten nog gaat kunnen rechtzetten in het vijfde seizoen? Of is dat onmogelijk? Ik vind de Walt zoals we hem nu kennen niet meer zo leuk."

Cranston: "En dat was ook de bedoeling. Dit is iets wat we nog nooit in de geschiedenis van televisie hebben gezien. Het is nog nooit voorgekomen dat een goed personage volledig omslaat en door en door slecht wordt. We zien dat af en toe in films, maar niet in series. Mensen vinden stereotype personages geweldig. Ze vinden het leuk om elke week dezelfde kerel op tv te kunnen zien, of om elke week weer hetzelfde zinnetje te horen. De kijker vindt het tof wanneer ze op een personage kunnen rekenen. Deze serie is gemaakt om met de gevoelens van de kijker te spelen. We wisten dat, wanneer we Walt in de eerste afleveringen sympathiek zouden maken, de kijker meteen aan zijn kant zou staan."

"En dat was ook zo, tot voor kort."

Cranston: "Maar wacht eens even, jij denkt dan ook niet heel helder na. Je zegt nu eigenlijk dat je er geen problemen mee had dat Walt meth kookte en dat hij zijn product aan de wereld verkocht. Waarom zou dat in Godsnaam dan wel goed zijn?!"

"Zo kun je het indirect stellen."

Cranston: "Ja, maar nu heb ik het direct gemaakt. Ik heb al van heel wat kijkers gehoord dat ze Skyler een bitch vinden omdat ze zo bezorgd is om haar man. Dus omdat haar man liegt en zij zich zorgen maakt om de veiligheid van haar gezin, is Skyler een bitch? Ik vind dat fascinerend."

"Anna Gunn vertelde me dat ze verrast was dat kijkers doorgaans moeite hebben met de rol van de huisvrouw. Ze nemen het duidelijk op voor de man."

Cranston: "Ik kan dat begrijpen dat ze het daar moeilijk mee heeft, maar ik denk dat het 'probleem' dieper ligt. De personages veranderen voortdurend, en dat is iets wat de kijker niet gewend is: 'Wacht eens even, ze hebben het veranderd. Dat is niet wat ik vorige week voelde! God! What the hell! Son of a bitch! Ah, shit!' Mensen worden boos en raken eraan verslaafd. Briljant is dat."

"Vind je het niet grappig hoe de seriemakers zo de gevoelens van de kijker kan manipuleren?"

Cranston: "Hoe denk je dat dit komt? Ik vind dat niet straf, allesbehalve. Al van kinds af aan willen we dat iemand ons verhaaltjes vertelt. Once upon a time, bla bla bla, wat het ook mag zijn. Vertel ons een verhaaltje. Toon ons tekeningen. We betalen met alle plezier 10 dollar voor een bioscoopkaartje om naar een bekende acteur te kijken van wie we wéten dat hij slechts een rol vertolkt. Dat is Robert De Niro! En dat is Meryl Streep! Maar dat maakt allemaal geen moer uit wie ze echt zijn. We willen ons gerust iets laten wijsmaken: jij vertelt mij een verhaaltje en ik luister. Ik zal bang zijn, of blij worden, of boos reageren, of onnozel doen. We staan open om ons te laten manipuleren. Al zijn er echter twee dingen die we niét slikken: lieg niet tegen ons en verveel ons niet. The artist should never bore. Als ik jou boos maak met mijn acteerprestatie: fijn zo. Dat accepteer ik. Maar als ik jou niet kan boeien, dan verlies ik een kijker."

AMC
 
Mensen vinden stereotype personages geweldig. Ze vinden het leuk om elke week dezelfde kerel op tv te kunnen zien, of om elke week weer hetzelfde zinnetje te horen. De kijker vindt het tof wanneer ze op een personage kunnen rekenen. Deze serie is juist gemaakt om met de gevoelens van de kijker te spelen.
Bryan Cranston over waarom 'Breaking Bad' anders is dan andere series
Bryan Cranston en tegenspeelster Anna Gunn
Getty Bryan Cranston en tegenspeelster Anna Gunn
 
Er zijn twee dingen die de kijker niét slikt: lieg niet tegen ons en verveel ons niet. The artist should never bore. Als ik jou boos maak met mijn acteerprestatie: fijn zo. Dat accepteer ik. Maar als ik jou niet kan boeien, dan verlies ik een kijker.
Bryan Cranston
ap

"'Breaking Bad' heeft de voorbije jaren heel wat fans en toeristen naar Albuquerque gelokt. Wat vind je daar van?"

Cranston: "Dat is wat mensen nu eenmaal doen, ze zijn altijd op zoek naar mogelijkheden. Er lopen hier gidsen rond, en ze verkopen nu ook al blauwe badkristallen, T-shirts, van dat soort dingen. It is what it is. Ik heb daar nooit echt bij stilgestaan, al moet ik toegeven dat ik nooit had durven denken dat mijn personage zo iconisch zou worden. Het was ook onmogelijk om dat op voorhand te weten. Ik google mezelf niet en ik zit niet in de chatboxen, maar fans sturen me voortdurend vanalles door dat ze op het internet vinden. Ik vind dit gesprek leuk, ik vind het leuk om dieper op de zaken in te gaan. Ik haat rode loperinterviews. De interviews die je daar geeft, gaan niet verder dan het gesprek dat je met een onbekende op café zou voeren. 'What's your name?! Yeah! Me too! You want a drink?! You go, okay! See you! Great!' Ik vind dat verschrikkelijk. Mijn publicist zegt dat ik die interviews moét doen, omdat ik de serie vertegenwoordig. Maar van zodra ik de rode loper kan vermijden, dan ben ik weg."

"Ik ben je nochtans op de rode loper van de SAG Awards tegen het lijf gelopen."

Cranston: "Ja, maar dat was omdat ik genomineerd was. Als ik niet genomineerd was, dan was ik gewoon niet gegaan. Ze willen dat ik naar de Oscars ga. Ik ben niet genomineerd, maar 'Argo' wel. Zelfs mijn vrouw zegt dat ik moét gaan. Maar moet dat echt? Wéér een nieuwe tuxedo? Ik moet oppassen met hoe ik dit verwoord, want ik wil niet ondankbaar overkomen. Ik ben dankbaar voor de kansen die ze mij hebben gegeven en de dingen die ik hierdoor mag meemaken. Ik hou niet van small talk en cocktails. Dat is niks voor mij. Ik vind dít leuk. Ik vind het leuk om over de serie te praten en om te horen wat je van 'Breaking Bad' vindt."

"Toen ik je voor 'Total Recall' interviewde, zei je dat je er van overtuigd was dat iedereen iets slechts in zich heeft zitten."

Cranston: "Ja, en ik ben daar ook echt van overtuigd dat iedereen een Heisenberg kan worden. We are born with a full palette of feelings. Ik geloof daar echt in. Iedereen kan onder de 'juiste' omstandigheden gevaarlijk worden. Zet woede, frustratie en wanhoop bij elkaar, en je bent er hè. Kijk maar naar de mensen die met psychiatrische problemen kampen. Iedereen van ons is tot op zekere hoogte geestesziek. De ene heeft het al wat erger dan de andere, maar het zit bij iedereen. Het verschil zit bij hoe je daarmee om gaat. De ene pakt pillen, de andere zondert zich af. Ik ga hardlopen. Ik loop de agressie van mij af. Ik denk na. Mijn vrouw vraagt soms: 'Wil je alsjeblieft gaan lopen?' Ze voelt dat perfect aan wanneer ik iets van mij moet afzetten."

"Wat moet jij doen om in die 'Heisenberg'-stemming te komen?"

Cranston: "Ik zoek mijn slechte kanten op. I'm fully capable of being an asshole, ook al wil ik dat niet zijn. Kinderen worden helemaal niet lief en schattig geboren, integendeel, ze worden egoïstisch geboren. Het draait enkel en alleen om hen. We moeten hen erop attent maken dat ze hun speelgoed moeten delen, en dat ze niet zomaar iets kunnen afpakken. 'Dat mag je niet in je mond steken', 'wees lief', 'dat mag je niet zeggen', 'zo'n toon mag je niet aannemen'. Er bestaan regels en etiquette en daar moeten we ons aan houden. We hebben voortdurend spijt van dingen die we gezegd hebben. Maar daar bestaan verontschuldigingen voor. En dat is waarom goedmaakseks bestaat!"

Het vijfde seizoen van 'Breaking Bad' start op 6 maart op het PRIME Series Kanaal van PRIME (exclusief bij Telenet digital tv).

 
Ik haat rode loperinterviews. De interviews die je daar geeft, gaan niet verder dan het gesprek dat je met een onbekende op café zou voeren. 'What's your name?! Yeah! Me too! You want a drink?! You go, okay! See you! Great!' Ik vind dat verschrikkelijk. Mijn publicist zegt dat ik die interviews moét doen, omdat ik de serie vertegenwoordig. Maar van zodra ik de rode loper kan vermijden, dan ben ik weg.
Bryan Cranston
Bryan Cranston en echtgenote Robin Dearden
Getty Bryan Cranston en echtgenote Robin Dearden