Ga naar de mobiele website
^ Top

Amerikaanse tv-serie choqueert met reclame 'Falling Man'

In New York is heel wat heisa ontstaan over de nieuwe reclamecampage van televisieserie Mad Men, een reeks die zich in de jaren '60 afspeelt en draait om de medewerkers van het fictieve reclamebureau Sterling Cooper. Voor hun vijfde seizoen zetten de makers een vallende man op hun billboards en posters, een pijnlijk gegeven voor talloze Amerikanen. De beelden doen immers terugdenken aan de personen die op 11 september 2001 uit pure wanhoop van het WTC sprongen.

Dat de immense billboards op de koop vlakbij Ground Zero hangen, doet de Amerikaan evenmin deugd. Het doet de New Yorker te veel denken aan diegenen die op 9/11 uit het WTC sprongen. Ze verkozen zelfmoord boven levend verbranden. "De reclame is tactloos", aldus Deborah Burlingame, de dochter van de piloot wiens vliegtuig in het Pentagon crashte. "Dit is werkelijk onverstaanbaar. Wie plaatst nu zo'n billboard in New York? Dan nog eens nabij Ground Zero. Controverse creëren, is allicht de bedoeling geweest."

Bij Mad Men houden ze er een andere mening op na. "Het beeld dat we gebruiken in onze campagne is dat van Don Draper, het hoofdpersonage van de serie. Het verwijst dus niet naar de aanslagen. Het was niet de bedoeling om de mensen te shockeren. We gebruiken dit beeld overigens al vijf jaar."

De serie speelt zich af in het New York van de jaren '60 en draait om de medewerkers van het fictieve reclamebureau Sterling Cooper. Centraal staat Don Draper, een van de belangrijkste medewerkers van het bedrijf. Naast werkintriges worden vooral onderwerpen als het gezinsleven en bijbehorende wrange situaties aangesneden. Mad Men is ook te volgen in België.



Meld een bug