650.000 Vlaamse tv-kijkers keken naar Finale Songfestival

REUTERS
656.319 Vlaamse tv-kijkers waren zaterdagavond op één getuige van de overwinning van Conchita Wurst op het 59ste Eurovisiesongfestival in Kopenhagen. Dat komt neer op een marktaandeel van 37,4 procent. De uitzending kende een piek van 858.622 kijkers (71 procent marktaandeel). Dat is vandaag vernomen van de openbare omroep VRT.

Dit kijkcijfer blijft beduidend onder de cijfers van 2013 (gemiddeld 956.865 kijkers en marktaandeel 51,5 procent). Roberto Bellarosa wist toen voor België wel door te stoten naar de finale van de liedjeswedstrijd en eindigde met 'Love Kills' gedeeld elfde in Malmö.

In 2012, toen de Vlaamse Iris in Bakoe met 'Would you' de halve finales niet overleefde, net als Axel Hirsoux vorige week, bekeken 559.504 Vlaamse kijkers de finale.

Kans op (eind)succes is en blijft een stevige locomotief. Met gemiddeld 5.095.000 kijkers, en 6,5 miljoen voor de puntentelling, was de songfestivalfinale in Nederland het best bekeken programma tot nu toe in 2014 en het best bekeken Eurovisiesongfestival van deze eeuw. Het duo Ilse DeLange en Waylon werd dan ook tweede achter baardvrouwfenomeen Conchita Wurst.

De finale zaterdagavond op de Franstalige omroep RTBF werd gevolgd door gemiddeld 173.231 kijkers (marktaandeel 16,5 procent).