Ook John de Mol voert strijd tegen valse advertenties: “Met Facebook valt geen afspraak te maken”

ANP Kippa
Niet alleen in Vlaanderen worden bekende gezichten misbruikt in online advertenties. Ook de Nederlandse mediamagnaat John de Mol werd onderwerp van de fake berichten. Drie maanden onderhandelen met Facebook levert de Mol nog steeds niks op. Hij wil dat de rechter alsnog gaat oordelen over de misleidende advertenties waarin zijn naam en foto worden misbruikt: ‘Er vallen geen afspraken met Facebook te maken’, klinkt het. 

John de Mol stapte enkele maanden geleden naar de rechter en eiste maatregelen tegen misleidende bitcoin-advertenties op Facebook, waarin zijn naam en foto misbruikt worden. Ook andere BN’ers werden doelwit van de berichten. De rechter vroeg om er eerst onderling uit te komen, en stelde zijn vonnis uit.  

In eerste instantie was de mediagigant optimistisch over de gesprekken met Facebook, maar het bleek onmogelijk om de afspraken vast te leggen.  
De Mol noemt het zelf een ‘van het kastje naar de muur-strategie’. “Na drie maanden onderhandelen is mij duidelijk geworden dat er geen afspraken met Facebook te maken zijn op het gebied van de misleidende bitcoin-advertenties. Het bedrijf heeft de bescherming van de consument allesbehalve hoog in het vaandel staan”, schrijft hij in een persbericht.

Rookgordijn

Volgens De Mol heeft hij er alles aan gedaan om afspraken te maken. “Afspraken die we tijdens de onderhandelingen met het bedrijf gemaakt hebben werden vervolgens niet vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Het bedrijf heeft een rookgordijn van welwillendheid opgetrokken, maar heeft de door mij gewenste maatregelen niet op tijd en niet op de juiste wijze willen vastleggen. Waarom is het zo moeilijk voor Facebook om maatregelen te nemen tegen dit soort advertenties?”

De ondernemer begrijpt Facebook totaal niet. “Ik vind het verschrikkelijk dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform ter beschikking stelt aan criminelen die onschuldige mensen oplichten. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat nog meer winst maken belangrijker is. Ik kan dit niet langer tolereren en vraag de rechter daarom alsnog het vonnis te wijzigen in deze zaak”, zegt de Mol. 

Facebook

Een woordvoerder van Facebook reageert dat ze net zoals John de Mol van mening zijn dat misleidende advertenties absoluut niet op Facebook thuishoren. “We verwijderen de advertenties zodra we ze vinden. We nemen continu maatregelen om ongeoorloofd en schadelijk gedrag te detecteren, en de bijbehorende advertentie-accounts te identificeren en te verwijderen. Maar we hebben hier te maken met oplichters die hun tactieken voortdurend aanpassen om de detectie te ontlopen. Daarom passen we onze processen voortdurend aan en nemen we maatregelen om misbruik te voorkomen.”

Facebook bevestigt dat de gesprekken met De Mol zijn stukgelopen. “Hoewel we gezamenlijk hebben afgesproken dat we niet ingaan op lopende juridische zaken of de inhoud van vertrouwelijke besprekingen, kunnen we wel bevestigen dat beide partijen in de afgelopen weken geprobeerd hebben een minnelijke regeling te vinden voor de klacht van de heer De Mol, maar tot nu toe zijn deze pogingen helaas te goeder trouw niet gelukt”, klinkt het. 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • wim Goossens

    heel simpel, maak Facebook, Google e .a. (a)sociale media mede verantwoordelijk en stel boetes in voor dergelijke voorvallen ...