Nieuw concept De Warmste Week is “streep door de rekening voor goede doelen”

De Warmste Week 2019 in Kortrijk zamelde het recordbedrag van 17.518.153 euro in.
BELGA De Warmste Week 2019 in Kortrijk zamelde het recordbedrag van 17.518.153 euro in.
Fundraisers Alliance Belgium, een netwerkorganisatie voor fondsenwervers, reageert erg ontgoocheld op het nieuws dat De Warmste Week van VRT dit jaar niet rond het schenken van geld voor goede doelen draait, maar om het zelf de handen uit de mouwen steken om anderen te helpen. "Deze beslissing komt als een donderslag bij een al donkere hemel voor de sector van de goede doelen", klinkt het.

"Niet je geld telt, maar je persoonlijke inzet", kondigde de openbare omroep woensdagochtend aan in het kader van De Warmste Week, die dit jaar van vrijdag 18 tot en met donderdag 24 december wordt georganiseerd. Door iedereen te vragen om zich rechtstreeks in te zetten voor mensen die hulp nodig hebben, wil de VRT naar eigen zeggen het vuur van de solidariteit tijdens de coronacrisis in Vlaanderen brandend houden.

De harde realiteit bij veel organisaties is dat er geld nodig is om te kunnen blijven doen wat ze vandaag doen

Adviesbureau Strategies and Leaders

Het nieuwe concept is niet naar de zin van fondsenwerverskoepel Fundraisers Alliance Belgium. "Het is een mooie gedachte, maar voor veel goede doelen betekent dit een serieuze streep door de rekening", klinkt het. "Het stopzetten van een campagne als De Warmste Week om geld in te zamelen, net in het jaar van deze grote economische crisis, lijkt allerminst evident en gewenst. Op het moment dat heel wat goede doelen door het wegvallen van hun acties financieel voor een moeilijke situatie staan, dreigt deze beslissing er nog een flinke schep bovenop te doen.”

Ook Strategies and Leaders, een adviesbureau dat bestaat uit een team van sociale ondernemers, uit kritiek op de beslissing en lanceerde er zelfs al een petitie tegen. “De harde realiteit bij veel organisaties is dat er geld nodig is om te kunnen blijven doen wat ze vandaag doen", klinkt het. "Geef ons alsjeblief nog een jaartje ademruimte." 




21 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • bob jansens

    het is niet de taak van de VRT om dit soort acties op te zetten

  • Patrick Kelchtermans

    Ik geef alleen nog lokaal aan verenigingen die ik ken. Geen 10 tussenpersonen met plakkerige vingertjes, geen vage doelen, niet inspelen op mijn schuldgevoel. Ik heb met eigen ogen gezien hoe corrupt het er soms aan toegaat bij voedselbedeling na een natuurramp en hoe hulpgoederen nooit aankomen op hun bestemming, maar staan te verloederen in loodsen. En in derdewereldlanden verdwijnt het geld rechtstreeks in de zakken van de leider, die met de 23 peperdure sportwagens en de wc van puur goud.

  • emiel wouters

    De schrik zit er in. Dat ze wel weten, als de regering de handelaars zo in de steek gelaten heeft, dat de handelaars nu ook de goede doelen links laten liggen. Zoiets al "van een zelfde laken een broek maken" he. En dat affront willen ze niet meemaken. Zou het dan niet beter zijn de warmste week af te schaffen dan op een sluikse manier toch nog de centjes van de kleinste en minstbedeelden af te luizen.

  • Dieter Devreeze

    Goede doelen die enkel kunnen bestaan dankzij de warmste week zijn: a) niet goed bezig met hun financiën, b) de moeite niet dat ze bestaan want dekken geen echt goed doel. Het geld van de warmste week wordt verdeeld met de giften op naam vermeerderd met een verdeelsleutel (op basis van dat bedrag) vanuit de algemene pot (met een minimum forfait). Dus ja, beter voor eigen financiering zorgen is de boodschap. Een goed doel doe je niet zomaar voor je liefhebberij.

  • wim helsen

    Met andere woorden er gaat niks blijven plakken