Nederlandse actie voor het goede doel levert slechts 1,3 miljoen euro op

ANP
De 3FM-actie ‘Serious Request: Lifeline’ heeft dit jaar slechts 1.308.889 euro opgebracht voor het Rode Kruis. 

Tijdens eerdere edities zaten dj's in een glazen huis terwijl ze verzoeknummers draaiden en zelf niet aten. Dit jaar was er geen glazen huis meer, maar liepen drie dj-duo's vanuit verschillende vertrekpunten door het land naar Utrecht onder de noemer De Lifeline. Ze kwamen op kerstavond in Utrecht aan. 

Laagste opbrengst in tien jaar
De opbrengst van de actie gaat niet naar één maar naar drie verschillende goede doelen. Dit jaar waren de thema's: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlog en conflicten.

Vorig jaar verzamelde 3FM met het glazen huis in Apeldoorn nog 5,3 miljoen euro. Dat was de laagste opbrengst in tien jaar tijd. In het recordjaar 2012 bracht ‘Serious Request’ nog 13,8 miljoen euro op, het geld diende toen om babysterfte terug te dringen. 

17, 3 miljoen voor ‘De Warmste Week’
In Vlaanderen liep ‘De Warmste Week’ van Studio Brussel op z’n eind. In 2006 begon die als ‘Music for Life’ eveneens met een glazen huis waar de radiopresentatoren een week lang enkel sapjes mochten drinken, en met één goed doel. Sinds 2013 sluiten de presentatoren zichzelf niet meer op en mogen de mensen zelf kiezen welke goede doelen ze steunen. Dit jaar leverde dat een recordbedrag van 17,3 miljoen euro op. 

In Franstalig België bracht de benefietactie van RTBF eveneens een recordopbrengst op van ruim 4,9 miljoen euro.




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Briana Dams

    Hoeveel komt er terecht waar het hoort te zijn? Al die vzw's en ngo's hebben personeelskosten, Huur voor kantoren, wagenpark, lopende kosten... Wat blijft dan over ?

  • albert laurent

    Doe daar ook niet aan mee.Als men dan te horen krijgt dat het ingezamelde geld soms nog jaren ergens uit staat o.a. In belastingparadijzen dan weet je het al zeker, dat anderen er zich meester over maken ipv terecht te komen waar het nodig is.De morgen durft, maar die CEO durven nog veel meer met hun riante lonen.

  • Annemie De Buck

    Het is geen wedstrijd. Laat ons elkaar niet beoordelen of vergelijken. Jullie waren het voorbeeld om zoiets te lanceren. Dank daarvoor! Gewoon verder doen en de journalistiek negeren. Liefs, Annemie De Buck, Gent, België

  • Willy Rooselaers

    Het lijkt dat er precies een wedstrijd van de goede doelen gemaakt wordt tussen Belgie en Nederland. Voor mij maakt het niet uit hoeveel het opgebracht heeft. Belangrijkste is dat de giften uit het hart gegeven worden al is het maar ene euro. Iedere euro is belangrijk

  • Annemie De Buck

    Dag mensen. Ik ben een belg en vind het verschrikkelijk hoe ik al bij het ochtendnieuws hoor dat nederland (slechts..). Het is geen wedstrijd!! Maakt me zo boos en dat terwijl kerst begint en syaat voor vrede. De warmste week ook. Waar is de warmte. Ik ga het op de joirnalisten steken en niet op iedereen die zich ingezet heeft. Annemie De Buck, 9040 Gent, België