Ga naar de mobiele website
^ Top

Nostalgie derde landelijke commerciële radio

In de lente is Vlaanderen een derde landelijk commercieel radiostation rijker. Nostalgie Vlaanderen zal vanaf de start te beluisteren zijn door meer dan 90 procent van de Vlaamse bevolking. De zender richt zich op de actieve dertigers en veertigers. Muziek uit de jaren tachtig en negentig wordt het kloppend hart van de zender.

Q-Music en 4FM
Momenteel zijn Q-Music en 4FM de enige landelijke, commerciële radiozenders in Vlaanderen. Zij zijn sinds 2001 actief. De initiatiefnemers voor het derde commerciële station, de uitgeverijen Concentra (GVA, Het Belang Van Limburg) en Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk), baseren zich op het internationale radiomerk Nostalgie. Dat is eigendom van de NRJ-radiogroep en is actief op meer dan drie continenten.

Eigen Vlaams product
Vlaanderen 1, de exploitatievennootschap van de nieuwe zender, zal onder de vlag Nostalgie een eigen Vlaams product uitwerken dat vanaf het begin van de lente te horen is. "De actieve dertigers en veertigers vormen onze kerndoelgroep. We zullen hen aanspreken met een uniek muzikaal aanbod", zegt algemeen directeur Dirk Guldemont.

Classics vormen hoofdmoot
Classics, de muziek uit de jaren 80 en 90, vormen het kloppend hart van Nostalgie. "Deze muziek, in combinatie met programma's en mensen die net als de luisteraars een actief leven leiden, zullen Nostalgie een eigenheid geven die op de Vlaamse markt momenteel niet aangeboden wordt", aldus Guldemont.

Limburg niet volledig gedekt
Concentra en Corelio overtuigden uiteindelijk ook de vzw De Vrije Golf, eigenaar van de provinciale radio Contact Vlaams-Brabant, om mee te stappen in het samenwerkingsverband. Daardoor is Nostalgie in alle Vlaamse provincies te beluisteren, behalve in het uiterste noordoosten van de provincie Limburg. "Door een intensieve samenwerking met TV Limburg en met de kabelbedrijven in Limburg zullen we ook daar onze dekking optimaliseren", zegt Bas Boone, technisch verantwoordelijke bij Nostalgie.

Alternatieven voor Radio 2
Ter herinnering: de Vlaamse regering reikte in 2004 vijf licenties uit voor provinciale omroepen in elke provincie: Antwerpen 1, Radio Mango in West-Vlaanderen, Radio Go in Oost-Vlaanderen, Radio Contact Vlaams-Brabant en FM Limburg. Daarmee wilde de regering een commercieel alternatief in het leven roepen voor Radio 2. De provinciale radio's boekten echter nauwelijks succes.

Decreet gewijzigd
Eind januari 2007 keurde het Vlaamse Parlement een aantal wijzigingen goed aan het decreet op de radio- en tv-omroepen. Daardoor konden de provinciale radiozenders samenwerken. De mediagroepen Corelio (eigenaar van Radio Go), Roularta (Radio Mango) en Concentra (Antwerpen 1) bereikten al gauw een akkoord voor verregaande samenwerking van hun provinciale radio's.

Mediagroepen
Intussen kocht de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa, eigenaar van onder meer VTM en Q-Music) de landelijke, commerciële radiozender 4FM. Daardoor moest Roularta, dat voor de helft eigenaar is van de VMMa, Radio Mango van de hand doen. Volgens het Vlaamse mediadecreet mag een mediagroep wel participeren in twee landelijke stations, maar niet tegelijkertijd in een regionale omroep. (belga/eb)

Meer over


Meld een bug