Deze band hoopte op een sekstapestunt, maar had het internet danig onderschat

Jona Bechtolt en Claire Evans van Yacht.
rv Jona Bechtolt en Claire Evans van Yacht.
"En als we nu eens doen of onze sekstape gelekt is?" Je kan je de brainstormsessie bij Amerikaanse band Yacht al voorstellen. De verhoopte media-aandacht kregen ze inderdaad, maar niet die die ze gehoopt hadden. Want wie slachtoffers van wraakporno wil schofferen om zelf in de kijker te staan, krijgt geheid het halve internet over zich heen.

Het Amerikaanse dancepopduo Yacht - gevormd door het koppel Jona Bechtolt en Claire Evans - kwam op maandag met de zorgwekkende mededeling dat een 'privévideo' van hen gelekt was door een "moreel verachtelijk persoon". Een sekstape dus en dan gaan de voelsprieten van de entertainmentpers rechtstaan. "We hopen dat u begrijpt dat dit geen smakelijk schandaal is. Dit is uitbuiting", klonk het in een dramatische Facebookmededeling.

Het hoeft geen betoog dat verontwaardigde fans Yacht bestookte met steunbetuigingen. Kort nadien volgde de boodschap dat de twee de sekstape zelf zouden verkopen, om de controle over de situatie weer in handen te nemen. Het duo smeekte de fans letterlijk om, als ze de video toch wilden zien, het filmpje bij hen te downloaden voor 5 dollar.

"Walgelijk en ranzig"

Dat was buiten de feministische website Jezebel gerekend. Daar hadden ze namelijk al eerder lucht gekregen van een sekstapestunt die bij Yacht op stapel stond. De band wilde gewoon zijn nieuwe single 'I Wanna Fuck You Til I'm Dead' promoten. Op woensdag publiceerde de site een striemend stuk over de "middelmatige" band Yacht en over hun totaal empathie- en smakeloze manier om in de aandacht te komen. Want hadden ze al eens gedacht aan de impact die wraakporno, en bij uitbreiding internetpesten, op iemand kan hebben?

"Ze probeerden waarschijnlijk een punt te maken over de sensatiezucht van media, in het bijzonder over websites die graag obscene verhalen willen brengen zonder die te checken", klonk het bij Jezebel. "Mocht je dat op een minder walgelijke en ranzige manier doen, zou dat nog fair zijn. Het zou schalks zijn, ondeugend, dolle pret. Maar dit is dat geenszins. Dit is een van de meest grove publiciteitsstunts die ik ooit gezien heb."

'Dit is een van de meest grove publiciteitsstunts die ik ooit gezien heb'

Anna Merlan van Jezebel

"Shitty non-excuses"

Wat volgde was een stortvloed aan woedende reacties, afgrijzen, verontwaardiging. Zelfs het PR-bedrijf waarmee Yacht samenwerkte, liet weten dat het geen fan was van de stunt. En het duo zelf? Dat reageerde bijzonder defensief: "We vinden het eerlijk gezegd verontrustend dat persorganisaties de ongelooflijk onverantwoordelijke sprong maken van 'celebrity sekstape', het fenomeen waarnaar dit project expliciet verwijst, naar 'wraakporno', wat niet grappig, walgelijk, moreel verwerpelijk en totaal niet gerelateerd is."

Slechte communicatiekeuze, zo bleek, want wat volgde was nog meer online bagger over hun hoofd. Gisteren volgden dan uiteindelijk 'echte' excuses. Eerst was er een sorry over de stunt zelf, met toevoeging dat ze niemand wilden kwetsen die ooit betrokken raakte bij zulke praktijken. En er kwam een extra sorry voor de "shitty" non-excuses van een dag eerder. "We hadden het toen duidelijk niet gesnapt. Nu begrijpen we het wel."

De fameuze clip

Wie nu overigens denkt dat de band dan ook maar het 'sekstape'-achtige clipje van de nieuwe single zal terugtrekken, is eraan voor de moeite. "We hebben zitten tobben over wat we met de muziekvideo moesten doen waartoe heel deze stunt moest leiden. We wilden de clip eerst helemaal niet vrijgeven, maar we denken dat het belangrijk is dat mensen kunnen zien en zelf kunnen beoordelen wat onze bedoeling was." Of hoe Yacht met een omweg toch nog z'n muziek in de aandacht heeft gebracht.

Donald Trump bewees het al: there's no such thing as bad publicity.