Madonna stelt teleur in Tel Aviv: “Moeder Maria, wat een afgang”

Madonna op het Eurovisiesongfestival 2019.
REUTERS Madonna op het Eurovisiesongfestival 2019.
De verwachtingen voor het optreden van de Queen of Pop Madonna op het songfestival in Tel Aviv waren hooggespannen. Madonna maakte in kerkelijke sferen haar opwachting in een soort monnikspij en zong twee nummers. Haar zangprestatie liet te wensen over, en dat laat Twitter natuurlijk niet ongemerkt aan zich voorbij gaan. 

De zestigjarige “Queen herself” had voor de gelegenheid een ooglapje op, zoals in de videoclip van haar nieuwe single met Maluma, Medellín. Ze zong eerst de dertig jaar oude klassieker “Like A Little Prayer”, gevolgd door het nieuwe nummer “Future” samen met de Amerikaanse rapper Quavo. De kijkers waren weinig onder de indruk en bleven op hun honger zitten. Zijzelf gaat naar verluidt met een twee miljoen dollar naar huis voor deze zangstonde. 

“Moeder Maria Madonna, wat een afgang", klinkt het op Twitter. “Is dit de begrafenis van Madonna’s carrière?” en “Nul punten voor Madonna”. 

Politiek engagement

Tijdens Madonna’s optreden waren even twee dansers te zien met de Israëlische en Palestijnse vlag op hun rug. Ze had daarvoor geen toestemming gekregen en bij de repetities was dat ook geen deel van haar act, staat te lezen in een verklaring van de organisatoren na afloop van het optreden.  “Het Eurovisiesongfestival is een apolitiek event en Madonna weet dat”, luidde het verder. 

Dat ze de regels aan haar laars lapte, kan op gemengde reacties rekenen. Sommigen prijzen haar moed dat ze de kans grijpt om deze gevoelige kwestie te thematiseren voor een enorm publiek. Anderen vinden het dan weer een flagrante overtreding van de regels. 




68 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Moehmena Rahous

    Madonna zong op het EU songfestival het 1ste liedje life, zonder effecten op de stem (behalve wat echo en reverb). Het 2de liedje zong zij ook life, en bovendien werd haar stem door een vocie-processor gestuurd om een robot-achtig effect in de stem te bekomen, en vooral om de toonhoogte te 'tunen'. Daarom klonk het 2de liedje toonvast life. Dus: gewoon artificieel door de stem computer toonvast gecorrigeerd. Wat vandaag meestal gebeurt trouwens.

  • Wendy Vandereyken

    Ik wist niet dat dat circus nog bestond.

  • Toran Korshnah

    Het eerste deel, Like a Prayer, was live. Het klonk iets anders, maar Madonna is dan ook al 60 en dus is haar stem anders dan wanneer ze 20 was. Maar of het nu vals klonk? Het klonk live en het was best goed. Ik had wel de indruk dat ze hoorbaar adem tekort had. Het tweede deel was blijkbaar wel playback. Tja, wel goed, maar geen overschot en zeker geen Tina Turner.

  • Chris Devlaeminck

    Ik heb Madonna weten opkomen. Ze is nooit een goeie zangeres geweest en wat ze zingt heeft me nooit aangesproken. Elk zijn smaak maar ik begrijp niet hoe dat mens zo'n succes heeft. Veel show dat wel.

  • Eric Dens

    Ik vond het nog best meevallen. Madonna is live nooit toonvast geweest. Nu was het niet erger dan pakweg 30 jaar geleden hoor.