'Showsterren' Swedish House Mafia spelen Sportpaleis plat en wuiven België uit

Nadat Swedish House Mafia eerder dit jaar Tomorrowland op indrukwekkende wijze uitzwaaide, was zaterdagavond ook het Sportpaleis aan de beurt in het kader van hun 'One Last Tour', een afscheidsronde die hen tot in alle uithoeken van de wereld brengt en het straffe succes van het Zweedse dj-collectief in de verf zet. Amper vier jaren samen, maar de dancescene een mainstream karakter gegeven. HLN.be sprak met Axwell, Sebastian Ingrosso en Steve Angello vlak voor ze een tot de nok gevuld Sportpaleis volledig uit zijn dak lieten gaan voor een een zoveelste -maar wel bijna laatste- überfeest. Axwell: "Noem ons maar showsterren in plaats van popsterren."

Het Antwerpse Sportpaleis had zaterdagavond verdacht veel weg van een mini-Tomorrowland. Een breed en uitgelaten publiek, perfect klaargestoomd door Otto Knows (de, jawel, Zweedse dj van de zomerhit 'Million Voices'). Erg internationaal ook, met veel Britten, Duitsers, Spanjaarden en natuurlijk Zweden. Die typische festivalsfeer mocht er dan wel niet zijn maar hey, zo'n tot het laatste ticket uitverkocht Sportpaleis met 18.000 mensen die er zin in hebben: het blijft toch ook absoluut iets magisch hebben. Het hielp natuurlijk dat SHM, als een terugblik op hun vier jaar samenzijn, zeker in het tweede deel van de show het blik met hun krakers helemaal opentrok en de meezing-, meewuif- annex wow-momenten elkaar in sneltempo opvolgden. Met als absolute hoogtepunten 'In My Mind', 'Save The World' en 'Don't You Worry Child', waarbij een extatisch publiek bij die twee laatsten de rol van zanger John Martin perfect overnam. Toch weer straf die 'Don't You Worry Child', de afscheidsplaat van SHM: wat 'cheesy' wanneer je ze voor het eerst hoort, maar na de derde keer krijg je ze niet meer uit het hoofd.

Een beetje het verhaal van SHM: haast alles wat ze aanraakten, veranderde in goud. Maar ook dat verveelt na een tijdje, zo blijkt.
Axwell: "We houden ervan onszelf uit te dagen, altijd iets anders te doen en daarin past onze split perfect. We zeiden, eerst voor de grap: 'Laten we ermee stoppen en een laatste tour doen.' Maar al snel leek dat zo'n interessante uitdaging te worden."
Ingrosso: "Plots begon het te kriebelen in onze buik. Zoiets van: ja, dit moeten we doen."

 
Het belangrijkste is gewoon dat de muziek die we maken, muziek moet zijn waarvan we houden. Op dat vlak mogen er geen compromissen bestaan.
Axwell

Daarbij helpt het natuurlijk dat de drie vóór, tijdens en vast en zeker ook ná SHM hun naam en succesvolle solo-carrière en verschillend label hebben. Het moet het trio ongetwijfeld ook gestoord hebben op dat punt beland te zijn waarbij ze omwille van dat megasucces niet langer als cool, of te commercieel, bestempeld worden.
Angello: "Tja, dat is nu eenmaal een ongeschreven wet. Daar zijn zoveel voorbeelden van. Lady Gaga bijvoorbeeld: op een gegeven moment top, nu haast nog alleen 'weird'. Voor mij is succesvol zijn iets anders dan commercieel zijn."
Axwell: "Als ik mag kiezen, verkies ik ook gewoon commercieel te zijn boven niet commercieel. Het belangrijkste is gewoon dat de muziek die we maken, muziek moet zijn waarvan we houden. Op dat vlak mogen er geen compromissen bestaan. Pas als je muziek maakt louter om commercieel te zijn, is er iets mis."
Ingrosso: "En wat betreft onze labels, dat is waarschijnlijk ook een van de redenen waarom we ermee stoppen als SHM. We mogen dan wel alle drie houden van een 'big melody', toch hebben we toch elk onze eigen smaak. Zo zal iemand die een meer electro track gemaakt heeft, die eerder naar het Size-label van Steve opsturen dan naar Refune of Axtone.

Dankzij kanonnen als David Guetta en SHM dringt house sinds enkele jaren tot in de woonkamers binnen. Is dat voor jullie de grootste verwezenlijking van SHM?
Ingrosso: Daar zijn we natuurlijk fier op, maar als ik er iets mag uitpikken dan toch deze tour. Als je ziet dat ze over de hele wereld in de rij staan om ons een laatste keer te zien, dan moet je toch iets betekend hebben.
Angello: "Het is moeilijk om dat te vatten. Zoals toen we in India waren en daar voor 40.000 mensen speelden. Nooit had ik gedacht dat onze muziek zelfs daar populair zou zijn."
Axwell: "Het leek ons ook onmogelijk tot zo'n hype uit te groeien. Uiteindelijk zijn we maar simpele jeugdvrienden uit Zweden, een klein land bekend om dingen of die niets met Zweden te maken hebben, zoals Ikea of Abba."
Ingrosso: "We hebben ook veel te danken aan het internet, waar onze fans de tracks downloaden en re-downloaden. Het zijn die mensen die ook naar onze shows komen. De verkoop van onze platen staat in schril contrast met de verkoop van de tickets."

De dj's van tegenwoordig lijken in veel op de pop- en rocksterren van vroeger.
Axwell: "Absoluut. Maar hoe je het ook draait of keert, een dj kan je niet vergelijken met een muzikant die gitaar speelt of drumt.
Ingrosso: "Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Op onze manier zijn wij ook echte muzikanten. Het programmeren en editen van tracks in de studio: daar zijn wij creatief."
Angello (die al voor de derde keer een vinger in de lucht steekt omdat hij een plaat die Otto Knows nu draait goed vindt): "De vergelijking is moeilijk te maken vind ik."
Axwell: "Wij zijn de regisseurs van onze eigen show op het podium. Ik zou ons meer 'showsterren' noemen dan popsterren.
Ingrosso: "Persoonlijk zie ik ook liever iemand die het publiek perfect bespeelt, dan iemand die op een podium in zijn eentje met z'n instrument bezig is. Tenzij Chris Martin achter zijn piano plaatsneemt natuurlijk, dat is niet goed voor ons (lacht) Dan zijn we 'out of business'."

Wat met groupies?
Axwell: "Ja, die zijn er inderdaad met massa's, man."
Angello: "Maar we hebben elk al één iemand gevangen."
Ingrosso: (lacht) "Of zij hebben ons gevangen."

Wat zijn de plannen na jullie allerlaatste show in Miami eind maart?
Ingrosso: "Luister gasten, ik zal altijd een goeie vriend blijven, maar dan hoef ik jullie toch enkele maanden niet meer te zien of horen.
Angello: "Ik heb een vakantie geboekt van zestig dagen, waarbij ik enkele verschillende plaatsen zal bezoeken."
Ingrosso: "Pfff, geen vliegtuigen of luchthavens voor mij voor een tijdje."
Axwell: "Ik neem mijn vakantie ook thuis, in Zweden en Miami."
Ingrosso: "Maar jij hebt dan ook al grote kinderen, he kid."

Zou er straks zo'n nieuw dj-collectief kunnen opstaan?
Axwell: "Dat zou niet leuk zijn (lacht). Nee, ik hoop echt dat niemand probeert 'ons' te zijn, dat zou vrees ik alleen maar vals overkomen. 
Ingrosso: "Ja, net in het feit dat het bij ons spontaan gegroeid is, vanuit onze jeugdjaren en de carrières die we voor SHM al hadden, ligt een van de redenen van dit succes. Mensen geloven dat wij écht zijn."

Welke Belgische dj's maken indruk op jullie?
Axwell: "Junior Jack (in Italië geboren, nvdr) en Kid Creme hebben een grote invloed gehad op ons. Nu heb je natuurlijk ook Dimitri Vegas & Like Mike die flink opkomen."

Niet lichtelijk te vergeten zijn jullie drie passages op Tomorrowland.
Ingrosso: "De eerste keer dat we er draaiden was al fantastisch, de tweede keer was het echt van 'ho maar, wat is dit?' De hele locatie is schitterend, uitstekend ook voor dat echte 'come together'-gevoel dat het festival zo typeert en sterk maakt."
Angello: "Je ziet ook dat er achter het festival een idee zit. Er zijn tegenwoordig veel organisatoren die een festival plannen en dan wel zullen zien wie er komt draaien, maar op TML voel je dat daar is over nagedacht."
Axwell: "De promotoren en mensen die er achter de schermen werken, komen ook veel verdienste toe. We houden ervan op TML te spelen."

Het beste (dance)festival ter wereld?
Axwell: "De Europese festivals zijn moeilijk te vergelijken met de Amerikaanse. Amerika, dat is mooi en warm weer, dat zijn wolkenkrabbers, dikke wagens, benzine,... Europa associeer ik toch meer met regen. F***ing rain."
Angello: "Creamfields dit jaar was een ramp."

Tomorrowland blijft alvast Belgisch, nadat ze een overnamebod vanuit de States afgewimpeld hebben.
Axwell: "Een heel goeie zaak voor de dancescene. Ik begrijp ook perfect waarom. De organisatoren beschouwen dat festival echt als hun baby, die doe je toch niet zomaar van de hand? Wij hebben ook al menig bod gehad op onze labels, maar hebben niet verkocht."
Angello: "Tja, maar we leven wel in een wereld waar door de rijken alles kan gekocht worden."
Ingrosso: "Mocht er iemand 100 miljoen dollar voor mijn label bieden, zou ik toch verkopen hoor!" (lacht)

Een laatste boodschap voor de Belgische fans?
Ingrosso: "Dat ze volgend jaar ook maar naar Tomorrowland komen, om ons terug te zien als individuele dj's."

En in 2014, als Tomorrowland zijn tienjarig bestaan viert, een reünie als SHM?
Angello: (lacht) "In het leven weet je nooit."
Ingrosso: "Je zou er een weddenschap van moeten maken..."