Nederland toont ons land hoe het wél moet: Duncan Laurence maakt favorietenrol waar op Songfestival

Duncan Laurence
ANP Duncan Laurence
Wat iedereen verwachtte is gebeurd: Nederland is doorgestoten naar de finale van het Songfestival. Duncan Laurence pakte met zijn ballade ‘Arcade’ heel Europa in en start zaterdag als grote favoriet in de finale. Naast Nederland versierden onder meer ook Zweden, Rusland en Denemarken een ticketje.

De tweede halve finale werd vooraf beschouwd als de sterke van de twee en dat was ook het geval, ook al moest je daarvoor uitwijken naar Ketnet of een+. Met kleppers als Zweden en Rusland lag het niveau veel hoger dan afgelopen dinsdag, waarin onze Belgische inzending Eliot de duimen moest leggen. Duncan Laurence hield zich echter moeiteloos staande met een sterk en instant herkenbaar lied, een vertolking vol zelfvertrouwen en een podiumact die er tussen uit springt. De donkere, ingetogen scène met Belgische lamp die dienst deed als volle maan zag er prachtig uit. Een ingetogen kippenvelmoment in een halve finale die voor de rest bol stond van pracht en pluimen.

Duncan Laurence komt zaterdag uit in het eerste deel van de finale van het Eurovisiesongfestival. De zanger verrichtte zelf de loting tijdens de persconferentie aansluitend aan de tweede halve finale. “Ik was zo nerveus. Ik ben zo blij”, zo luidden zijn eerste woorden tegenover de wereldpers.

Naast Laurence voor Nederland kwalificeerden zich ook Zweden, Rusland, Denemarken, Zwitserland, Noord-Macedonië, Albanië, Azerbeidzjan, Noorwegen en Malta. Vooral de eerste twee maakten indruk. John Lundvik voor Zweden deed dat met een swingend gospelnummer inclusief vier uit de kluiten gewassen achtergrondzangeressen. Rusland maakte vooral indruk met zijn act. Het spel dat Sergey Lazarev speelde met een aantal spiegels en schermen was eenvoudig maar indrukwekkend.

Het is een tijdje geleden dat er zo’n uitgesproken favoriet was voor de eindzege. Volgens de bookmakers is er 37% kans dat de Nederlander wint. En dat voor iemand die tot voor kort zelfs in zijn thuisland een nobele onbekende was. Duncan de Moor (25), zoals hij echt heet, kwam aan de oppervlakte toen hij in 2014 deelnam aan ‘The Voice of Holland’. Hij schopte het tot in de halve finale, maar hield er vooral een contact met zijn coach Ilse DeLange aan over. Toen die vorig jaar op zoek ging naar een act voor het songfestival belde ze Duncan op die zijn zelfgeschreven ‘Arcade’ doorstuurde. Duncan schreef het nummer over een dierbare die overleed en nooit meer lief kon hebben.

Belgisch tintje

Zaterdagavond is het tijd voor de grote finale en weten we of Duncan er ook voor kan zorgen dat het Songfestival volgend jaar in Nederland doorgaat. Aan het Nederlandse succes kleeft ook een Belgisch randje. De act van Duncan werd namelijk bedacht door Ilse Delange én Hans Pannecoucke. De Belgische regisseur zorgde er, samen met de Gentse licht- en actdesigner Ignace D’Haese, voor dat de act zo prachtig in beeld werd gebracht. Pannecoucke regisseert concerten en zorgt ervoor dat die met meerdere camera’s tegelijk zo vlot en mooi mogelijk in beeld worden gebracht. Een liedjeswedstrijd op televisie past dus volledig in zijn straatje, vooral omwille van televisie-aspect, dat de meeste concerten niet hebben. Pannecoucke is de laatste jaren bij verschillende landen tewerk gesteld op het Songfestival. Zo eindigde hij met The Common Linnets, het duo met Ilse Delange, tweede in 2014. 

Ook deze acts maakten indruk:

Zwitserland

De Ricky Martin uit de Alpen wordt Luca Hänni weleens genoemd. Zijn nummer ‘She Got Me’ heeft een ijzersterk melodietje waarvan het ons niet zou verbazen als we het nog een hele zomer lang blijven horen. Hänni weet bovendien wat winnen is, want hij eindigde eerder al op de eerste plaats bij de Duitse versie van idool.

Zweden

De Zweed John Lundvik wordt door iedereen beschouwd als de grootste concurrent van Nederland. ‘Too Late for Love’ is een warme mix tussen pop en gospel en het geheel swingt als een tiet. In de laatste dertig jaar eindigde Zweden 19 keer in de top tien en dat zullen ze ook dit keer doen.

Rusland

Een nationale ramp was het drie jaar geleden voor Rusland. Sergej Lazarev verloor uitgerekend van aartsrivaal Oekraïne en werd uiteindelijk derde. Dit jaar keerde hij terug met een duidelijke missie: de eerste prijs mee naar Moskou nemen. Daarvoor kloonde hij zich met behulp schermen en spiegels. Leuk nummer, maar net niet goed genoeg.

Denemarken

Stroperig, zeemzoet, kinderlijk naïef... Allemaal waar, maar wij betrappen ons erop dat we al vanaf het tweede refrein mee neurieden. Al doet de levensgrote stoel waarin de oud-kunstschaatster verdwijnt ons wel twijfelen of ze niet beter aan het Junior songfestival zou deelnemen. Met haar zinnetjes in het Deens, Engels, Frans en Duits zouden alvast heel wat kinderen er wat van opsteken.

Kroatië

Niet geplaatst maar zonder twijfel de opvallendste act van donderdagavond is Kroatië. Als engeltjes kwamen de dansers van Roko Blažević uit hemel om hem van een gigantisch paar gouden vleugels te voorzien. Heerlijke kitsch van het zuiverste soort, maar misschien een beetje too much




33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frederick Timmerman

    Verschil is dat Nederlandse media hun artiest altijd steunen, ook wanneer het niet meezit. De Belgische media boort liever mensen in de grond. Eurosong beleef je dan ook het best op AvroTros in plaats van Een.

  • Thommy Wokke

    Marc Peeters,noem dan eens iets positiefs over België dan?Chocolade?Het koningshuis?3 taligheid?Gemoedelijkheid ja dat wel daarom hou ik zo van dit land.

  • Louis Meeus

    Schaf die zever af aub! Wie kijkt er daar nog naar?

  • Michel Mahy

    Ik heb het liedje op de radio gehoord in de auto. Ben van post veranderd, was eigenlijk een flauw gezaag

  • Liesbeth Cuppens

    Voor mij mogen ze het Eurovisiesongfestival opdoeken. Door alle liedjes in het Engels te zingen, is de authenticiteit ervan verloren gegaan. De initiële gedachte was om aan andere Europese landen (niet Australië) te laten horen hoe verschillend muziekcultuur kon zijn. Doek dit festival maar op, ik denk niet dat er veel mensen ontroostbaar zullen zijn...