Ga naar de mobiele website
^ Top

Blanche eindigt vierde, Portugal wint

Een stralende Blanche behaalde een knappe vierde plaats in Kiev.
EPA Een stralende Blanche behaalde een knappe vierde plaats in Kiev.
Met het liedje 'Amar Pelos Dois' heeft de Portugees Salvador Sobral het Eurovisiesongfestival in Kiev gewonnen. Blanche werd verdienstelijk vierde met 'City Lights'.

Publiekslieveling Salvador Sobral maakte zijn favorietenrol waar en won met 758 punten het festival. Hij bracht met 'Amar Pelos Dois' een ingetogen liefdeslied, begeleid door een piano en viool. Het hele Eurosongcircus verhuist dus volgend jaar naar Lissabon, een primeur voor het land dat nog nooit eerder een songfestival won. De tweede plaats was voor Bulgarije: Kristian Kostov, de jongste deelnemer van het festival haarlde 615 punten. Sunstroke Project haalde voor Moldavië met 374 punten de derde plek binnen.

De Belgische trots Blanche kwam pas als 23ste aan de beurt. De zeventienjarige Brusselse kwam beter uit de verf dan in de halve finale en leek ook minder onzeker. Het leverde haar 363 punten op, goed voor een vierde plaats.

Salvador Sobral zingt 'Amar Pelos Dois' tijdens de finale.
Getty Images Salvador Sobral zingt 'Amar Pelos Dois' tijdens de finale.

Krachtpatser

De Israëlische krachtpatser Imri trapte de 62ste editie van het liedjesfestijn even na 21 uur op gang met het op voorhand kansloos geachte 'I Feel Alive'. Uiteindelijk werd hij 23ste op 26.

Een eerste speciaal moment was er met het optreden van het Nederlandse OG3NE, drie zussen die met "Lights and Shadows" een ode brachten aan hun zieke moeder. Zij eindigden op de elfde plaatse.

Op een eerste favoriet was het wachten tot het negende nummer, met de Italiaan Francesco Gabbani. Hij zong het catchy nummer 'Occidentali's Karma', in het gezelschap van een aap die zich af en toe waagt aan een vorm van moderne dans. Gabbani eindigde op een voor hem ontgoochelende zesde plaats.

De Nederlandse zussen van Og3ne eindigden op de elfde plek, net buiten de top tien.
EPA De Nederlandse zussen van Og3ne eindigden op de elfde plek, net buiten de top tien.

Man met een paardenkop

Even later kwam die andere publiekslieveling aan de beurt. Salvador Sobral. Zijn nummer 'Amar Pelos Dois' wist zowel vakjury als publieksjury te bekoren, want in beide stemmingen eindigde hij op de eerste plaats.

Geen kanshebber, maar wel opvallend was Azerbeidzjan. Dat vaardigde zangeres Dihaj af met het nummer 'Skeletons', maar het was toch vooral een man met een paardenkop die de show stal.

Ook de volgende rij, Jacques Houdek uit Kroatië, maakte indruk op diverse wijzen: de goedlachse lookalike van Luciano Pavarotti - die dan ook nog eens een gewone stem combineert met een operastem - zong 'My Friend' en dat leverde hem een dertiende plaats op.

Dihaj voert de song 'Skeletons' op. De man met de paardenkop gaat echter met de aandacht lopen.
Getty Images Dihaj voert de song 'Skeletons' op. De man met de paardenkop gaat echter met de aandacht lopen.

Dieptepunten

Waar hoogtepunten zijn, zijn onvermijdelijk ook dieptepunten: daar zorgde de Spanjaard Manel voor met het nummer 'Do it for your lover'. Spanje eindigde laatste, kreeg geen punten van de vakjury's en amper 5 punten van het publiek.

Er werd dit jaar zowaar ook gejodeld op het festival. Niet door the usual suspects Oostenrijk, maar wel door Ilinca ft. Alex Florea uit Roemenië met het niet mis te verstane nummer 'Yodel it!'. Het leverde hen een zevende plaats op.

De Belgische trots Blanche, geprangd tussen de gitaarherrie van het Oekraïense O.Torvald en de loopbandact van de Zweed Robin Bengtsson, kwam als 23ste aan de beurt. De Brusselse kwam beter uit de verf dan in de halve finale en leek ook minder onzeker.

Frankrijks Alma sloot de avond af met het elektronische dance-nummer "Requiem". Goed voor een twaalfde plaats.

Als voorlaatste kwam Kristian Kostov het podium op gewandeld. De Bulgaar werd door de bookmakers een plek in de top drie toegedicht voor zijn song "Beautiful Mess". Hij eindigde uiteindelijk dus tweede. Kostov was alvast goed voor een opvallende statistiek: hij is de eerste performer op het songfestival die geboren is in de 21ste eeuw.

Kristian Kostov is de eerste performer op het songfestival die geboren is in de 21ste eeuw.
AFP Kristian Kostov is de eerste performer op het songfestival die geboren is in de 21ste eeuw.

Incidentje

Het Eurosongfestival zou ook geen echt Eurosongfestival zijn zonder een incident(je): tijdens een optreden van Jamala, de winnares van vorig jaar, slaagde iemand uit het publiek met een Australische vlag erin het podium op te springen, een dansje te doen en zijn broek te laten zakken. Jamala deed of ze het niet gezien had en zong voort.

Meer over



38 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Evi Mousseau

    21e eeuw begon wel degelijk pas op 1 jan 2001!

  • Connie Verhaegen

    Het gaat van kwaad naar erger, wat voor lied ze nu weer gekozen hebben!Geef mij maar de goede oude tijden toen was het songfestival nog een feest! Toen waren de liedjes nog meezingers die nog jaren bleven hangen. Nu ??? Ik hoop ook dat ze dit winnende nummer niet teveel laten horen, een oud 45touren plaatje van de jaren 50! Malta was mijn favoriet! 20 jaar terug zou dit aanslagen, dit zal bij mij blijven hangen zo een mooi nummer!

  • bwken verlodt

    Hopelijk draaien ze dat stom lied nooit op de radio , smijt hem direct buiten blanche zo mooi stem , en nog andere prachtliedjes gehoord die echt pasten voor op de radio das echt gelijk bij voetbal omgekochten boel

  • T Vandermolen

    Ik vond het Portugese nummer nochtans ook veruit het beste. Een verademing tegenover al die andere poppy muziek. Men zou vaker zo'n dingen op de radio mogen spelen.

  • Ja Wadde

    Of ik ken niks van muziek of de wereld heeft een slechte smaak voor muziek

Meld een bug