Bijna 200 miljoen kijkers voor Eurovisiesongfestival

De Zweed Mans Zelmerlöw aan het feest na zijn overwinning in het zestigste Eurovisiesongfestival.
REUTERS De Zweed Mans Zelmerlöw aan het feest na zijn overwinning in het zestigste Eurovisiesongfestival.
Over heel de wereld hebben 197 miljoen mensen naar het Eurovisie Songfestival gekeken. Dat is 2 miljoen meer dan vorig jaar, zo blijkt uit cijfers die de organisatie van het jaarlijkse liedjesevenement woensdag online deelde.

Er werd vanuit veertig landen gekeken naar de drie liveshows op 19, 21 en 23 mei in Wenen. De finale op 23 mei had een gemiddeld kijkersaandeel van 39,6 procent, een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aandeel van jongere kijkers tot 24 jaar is ook gestegen. Het grootste kijkersaandeel werd bereikt in IJsland, waar 95,5 procent van alle televisiekijkers hun toestel hadden afgesteld op het Songfestival. In Zweden, het winnende land, was het aandeel 85,6 procent.

Onze landgenoot Loïc Nottet eindigde knap vierde.
EPA Onze landgenoot Loïc Nottet eindigde knap vierde.