Miguel Wiels en Axana Ceulemans over 20 jaar K3: “Bij de switch naar Hanne, Klaasje en Marthe dachten we dat het voorbij was”

Axana Ceulemans en Miguel Wiels werken al 20 jaar mee aan het K3-project.
Dieter Bacquaert Axana Ceulemans en Miguel Wiels werken al 20 jaar mee aan het K3-project.

K3 bestaat deze lente al 20 jaar. De bezetting op het podium is veranderd, maar achter de schermen zijn choreografe Axana Ceulemans (49) en componist Miguel Wiels (46) er al van het begin bij. “Wij zijn trots op wat we gemaakt hebben, ook al wordt dat nog altijd gecatalogiseerd als kindermuziek”, klinkt het in Story.

Op het podium staan ze met drie te schitteren, maar achter de schermen van K3 schuilt een goed geoliede machine waarvan sommige radertjes al de volle twintig jaar meedraaien. Componist Miguel Wiels en choreografe Axana Ceulemans bijvoorbeeld. “Amai, wat worden we oud”, klinkt het lachend bij Axana. “Maar ik voel me wel bevoorrecht om al zo lang deel te mogen uitmaken van het team.” Dat team omvat ook Gert Verhulst, manager Stefan Staes en liedjesschrijvers Peter Gillis en Alain Vande Putte. De meesten van hen waren er al bij in 1999. “Het groepsgevoel is misschien nog het allermooiste aan het hele K3-verhaal”, aldus Miguel. 

“We werken allemaal samen keihard aan één product, en doorheen de jaren zijn alle creatievelingen rond K3 meer naar elkaar toegegroeid. Je weet wat de anderen verwachten. Al proberen we altijd origineel uit de hoek te komen.” De aanzet wordt dan ook steevast gegeven door de liedjesschrijvers. “Zoals Kristel altijd zei: alles begint met een mooi liedje”, vult Axana aan. “Mocht Miguel een vreselijk nummer maken, dan zou ik geen inspiratie hebben voor een toffe choreografie. En dan zullen de meisjes zich niet goed voelen op het podium.” De feestelijkheden rond 20 jaar K3 kregen voor Axana wel een zwart randje. Haar mama, die trouwens ook te zien was in de K3-clip ‘Disco oma’, overleed eind februari. “Ze was een van mijn beste vriendinnen, en mijn steun en toeverlaat”, aldus Axana. “Ik heb enorm veel van haar geleerd. Dat ik haar zal moeten missen doet mij veel verdriet.” Maar de choreografe is er de vrouw niet naar om bij de pakken te blijven zitten en zet zich onverminderd in voor K3.

Axana, is het niet moeilijk om haalbare danspasjes te blijven verzinnen?

Axana: “Soms wel. Ik hou vooral van nummers waar soul of salsa in zit. Bij liedjes als ‘Oya Lélé’ of ‘Pina Colada’ ben ik dan ook in mijn nopjes. Maar op ‘Teleromeo’ heb ik serieus gezwoegd. Toen ik dat nummer hoorde, dacht ik: nu is het gedaan.”

Miguel: “Meen je dat? In die 20 jaar K3 was dat nu net het enige liedje waarvan ik zeker wist dat het een hit zou worden.”

En we hebben al gehoord dat jij graag je zin ­doordrijft, Miguel.

Miguel: “Ik ben vrij koppig, ja (lacht). Als ik iets in mijn hoofd heb, krijg je het er nog moeilijk uit. Ook wat de keuzes van singles betreft. Soms zeg ik: ‘Dát had je niet mogen doen.’ Waarop Studio 100 antwoordt: ‘Maar het stond wel drie weken op één.’ ‘Ja, maar mijn keuze had zeven weken bovenaan de hitlijsten gestaan’, reageer ik dan (lacht).”

Axana: “Je wilt niet weten wat ik allemaal moet doen om extra muziek te krijgen in de shows. Dan zegt ­Miguel letterlijk: ‘Ik voel het niet.’ Waarop we vertrokken zijn voor een filosofisch gesprek van een halfuur.” 

Hoe zijn jullie destijds bij K3 beland?

Axana: “Ik vormde met mijn zus Larissa de groep Def Dames Dope, en na onze stop ging zij exclusief werken als choreografe van Get Ready. Net toen begon Niels William ook een boysband, en hij zat zonder choreograaf. Omdat mijn zus dat dus niet mocht doen, heb ik hem geholpen. Toen Niels een halfjaar later K3 startte, dacht hij opnieuw aan mij. Zonder Get Ready was niet ik, maar mijn zus dus waarschijnlijk de choreografe van K3 geweest, want ik heb die ambitie eigenlijk nooit gehad. Ik deed het oorspronkelijk meer uit sympathie voor Niels.”

Miguel: “Ik heb William toevallig ontmoet toen ik zat te wachten op een gesprek met Frank Dingenen. Die avond zijn we uitgegaan tot in de vroege uurtjes en sindsdien zijn we boezemvrienden. De rest is ­geschiedenis...”

Lees je graag alle artikels op HLN?

Krijg nu 1 maand onbeperkt en gratis toegang tot alle artikels.

Ik wil toegang
Digitaal abonnement HLNDigitaal abonnement HLN1ste maandgratis

Stop of pauzeer wanneer je wil

  • Onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Iedere week gratis tickets en straffe kortingen



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tina Heuts

    Gedaan en dan al die kinderen bij de pakken laten zitten? Bij ons zijn ze nog heel blij dat k3 bestaat! Niet omdat wij ouder worden en geen kind meer zijn dat er niks meer voor de kinderen moet zijn. K3 is gewoon van de kids en dat moet nog lang zo blijven.

  • Didi Bellens

    Voor mij mocht het voorbij geweest zijn, want het wordt nu echt afgezaagd en dit trio is ook dat niet. Stekker uit zou ik zeggen Miguel.

  • mich lee

    Er komen steeds nieuwe kinderen. Mijn dochter kent de oude K3 nu pas. Verdien zongen die een liedje en waren enkel Klaasje, Hanne en Marthe K3. Het is telkens een nieuwe generatie die 'fan' word.

  • barbara bulles

    Was ook beter geweest als het voorbij was.

  • Heidi Werbrouck

    Toen had het inderdaad voorbij moeten zijn.