Weg tepels en schaamhaar: media censureren 100 jaar oud naaktschilderij

Het is een prachtig, wulps schilderij, 'Nu Couché' van Amadeo Modigliani. Dat vond de Chinese miljardair Liu Yiqian ook, toen hij er 158 miljoen euro voor uit zijn binnenzak trok. Maar voor heel wat Angelsaksische media ging die wulpsheid duidelijk een stap te ver. Want plots verdwenen daar de borsten, tepels en schaamhaar.

Met 158 miljoen euro (inclusief veilingkosten) is het sensuele 'Liggend Naakt' van Amadeo Modigliani na 'De vrouwen van Algiers' van Pablo Picasso het duurste schilderij dat ooit op een veiling verkocht is. Dat was uiteraard groot nieuws, zo vonden ook Amerikaanse media. Maar al snel werd een trend duidelijk in hun berichtgeving: weg waren de borsten, de tepels en het schaamhaar van de blozende deerne op het doek. Bij CNBC en Bloomberg TV werden die lichaamsdelen geblurred, in de Financial Times kreeg de dame zwarte balkjes opgekleefd (al was het schilderij online dan weer wel in alle glorie te bewonderen).

Verleidelijke pose

Een kleine honderd jaar nadat Modigliani zijn 'Nu Couché' creëerde is dat wel bijzonder ironisch. Te meer omdat de solotentoonstelling in 1917 waarop het stuk voor het eerst te zien was in die tijd haast onmiddellijk de deuren moest sluiten omwille van het naakt dat de schilder zo vrijelijk tentoonspreidde. Het waren preutsere tijden, zo vertelt de Canadese kunstkenner Rachel Bouchard aan CBC News. "Daarom maakt het me triest om nu, honderd jaar later, te zien dat het gecensureerd werd. Het is absurd. Deze figuur is net de puurste vorm van expressie en schetst ook een tijdsbeeld. Modigliani vertelt een verhaal."

Bouchard denkt dat het probleem vooral de houding van de naakte figuur is. "Het is die menselijke connectie die de kijker oncomfortabel maakt. De blik van het model daagt de toeschouwer uit. Ze kijkt wat naar beneden. Bepaalde aspecten van haar houding zijn wat confronterend. Haar armen zijn open, haar benen niet, maar ze glijden wat van het bed af. Het is een meer verleidelijke pose, maar toch gaat het schilderij vooral over liefde en menselijkheid in een oorlogstijd."

'Het is die menselijke connectie die de kijker oncomfortabel maakt'

Kunstkenner Rachel Bouchard aan CBC News

Geseksualiseerd

Maar meer dan de figuur zelf ligt het probleem bij de almaar conservatievere mores, ook in de pers. "Het is al frustrerend genoeg dat de tepel zo frequent geseksualiseerd wordt, zoals bij sociale netwerken als Instagram die vrouwen verplichten om topless foto's weg te halen", foetert Gabriella Paiella van Maxim.com. "Maar een kunstwerk censuren ziet er gewoon onnozel en preuts uit. Het is verdomme een schilderij! En niet alleen dat, het is een schilderij met een cultureel en historisch belang, dat het meest natuurlijke ooit uitbeeldt: het menselijke lichaam. Uiteraard moeten deze nieuwskanalen zich aan richtlijnen houden. Maar het is tijd om die te herzien."

Bij dezen, nog eens ongecensureerd en in volle glorie, het 'Liggend naakt' van Modigliani:

AFP
PHOTO_NEWS