Hoe Instagram de cameraverkoop mee uit het slop trekt

THINKSTOCK
Fabrikanten van digitale camera's hebben het nog steeds behoorlijk lastig door de smartphonecamera, maar ze zien tegelijkertijd een paar lichtpuntjes aan de horizon: gewone consumenten krijgen meer en meer zin in semi-professionele camera's, en nieuwe segmenten als de actiecamera en de drone kennen een forse opmars.

De wereldwijde verkoop van digitale camera's daalde tijdens de eerste helft van dit jaar met 10 procent - maar op een totale jaarverkoop van 21 miljard euro is dat natuurlijk niet weinig. Om eventjes een rekensommetje in uw plaats te doen: als de verkoopsdaling die het Duitse studiebureau GfK opmat zich doorzet over het hele jaar, hebben camerafabrikanten over de hele wereld tegen nieuwjaar zo'n 2 miljard euro minder verdiend dan het jaar hiervoor.

Boosdoeners

De boosdoeners blijven natuurlijk smartphones, die over steeds betere ingebouwde camera's beschikken, in die mate dat ze voor het merendeel van de consumenten de aanschaf van een klassieke compactcamera overbodig maken: de verkoop van fototoestellen uit die categorie ging sinds begin dit jaar met zo'n 35 procent achteruit: alleen toestellen met speciale functies, zoals een optische zoom die het beeld meer dan 20 keer vergroot, houden nog een beetje stand, zegt GfK.

Maar hogere segmenten op de cameramarkt, zoals semi-professionele spiegelreflexcamera's of de betere compactfototoestellen met een spiegelloos systeem (een ondertussen erg populaire tussenvorm die 'Compact System Cameras' wordt getiteld door de industrie) doen het, gek genoeg, beter en beter. De gemiddelde prijs die een consument daarvoor ophoest is ook op een jaar tijd met 71 euro naar boven gegaan, naar een gemiddelde van € 768.

De gemiddelde prijs die een consument ophoest voor een semiprofessioneel fototoestel is ook op een jaar tijd met 71 euro naar boven gegaan, naar een gemiddelde van € 768

Instagram

Daar zou uitgerekend de opmars van smartphonecamera's wel eens verantwoordelijk kunnen zijn: Instagram, Retrica en andere camera- en foto-apps, die gebruikers in staat stellen om creatieve dingen te doen met de kiekjes die ze nemen, brengen het publiek namelijk interesse in fotografie bij. In iedere actieve Instagram-gebruiker schuilt een potentiële hobbyfotograaf, en daar beginnen vooral die betere, duurdere modellen wel bij te varen.

"De groei compenseert niet echt de verkoopsdaling die zich momenteel voordoet bij compactcamera's, maar ze biedt wel nieuwe mogelijkheden voor een duurzame toekomst voor de industrie", zegt GfK-analist Heribert Tippenhauer. "Essentieel hierin is de mate waarin smartphonegebruikers ertoe kunnen worden gemotiveerd om over te schakelen naar een 'echte' camera."

THINKSTOCK

GoPro

Bovendien zijn er de afgelopen jaren nieuwe camerasegmenten ontstaan, en die doen het - in hun nog kleine niche uiteraard - bijzonder goed: actiecamera's, van fabrikanten als GoPro, zagen hun verkoopscijfer in 2014 met 44 procent stijgen naar een totale verkoop van 2,8 miljard euro, zegt het Amerikaanse marktstudiebureau Futuresource Consulting. En dan zijn er de drones, van bedrijven als DJI en Parrot: ze begonnen als speelgoedjes, maar sinds de opmars van intelligente 'Follow Me'-functies, waarmee de toestellen hun eigenaar gewoon volgen op basis van zijn gps-positie, geraakt een groeiende groep gebruikers overtuigd. "We willen luchtfotografie zo naadloos mogelijk maken", oppert Martin Brandenburg, Europees marketingdirecteur bij de Chinese dronefabrikant DJI.

Actiecamera's, van fabrikanten als GoPro, zagen hun verkoopscijfer in 2014 met 44 procent stijgen naar een totale verkoop van 2,8 miljard euro




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.