Het "angstaanjagend menselijk" Lam Gods van de gebroeders Van Eyck komt tot leven op Twitter

Het Lam Gods.
Wannes Nimmegeers Het Lam Gods.
Sinds gisteren hangt het centrale paneel van van het Lam Gods voor het eerst in meer dan drie jaar terug in de Gentse Sint-Baafskathedraal. Onder politiebewaking verliet het werk van de gebroeders van Eyck het MSK, waar het de afgelopen jaren minutieus werd gerestaureerd. Experts en restaurateurs verwijderden onder meer verschillende lagen vernis en overschilderingen, wat  “de originele levendigheid, detailrijkdom en kleurenpracht” terug aan de oppervlakte bracht. Het is vooral het goddelijke lam zelf dat tot de verbeelding spreekt. 

De reparateurs waren vanzelfsprekend de eersten die de originele pracht van het vijftiende-eeuwse werk konden aanschouwen: “Bevrijd van de dikke gele vernislagen en de grovere overschilderingen, ontdekken we Van Eycks sublieme virtuositeit in overvloed”, klonk het eerder al. Sinds de voorstelling van het werk klinkt ook op de sociale media bewondering voor de schilderkunst van Hubert en Jan van Eyck en de ongelooflijke details in het werk. 

Vooral het Lam Gods, centraal afgebeeld en de ‘titelrol’ op het meesterwerk, spreekt tot de verbeelding. Aan het lam werd de afgelopen eeuwen behoorlijk wat ‘geprutst’, in de zestiende eeuw werd het zelfs overschilderd waarna het vier oren had. Ontdaan van de eeuwen straalt het goddelijke lam opnieuw zoals de van Eycks het bedoeld hebben, met een bijna menselijk gelaat. “Angstaanjagend menselijk”, volgens sommigen.

Confronterend

Ludo Collin, kanunnik van de Sint-Baafskathedraal, liet zich in december in De Standaard ontvallen “het lam niet meer in de ogen te durven kijken, omdat zijn menselijke blik te confronterend is.” Blijkbaar staat hij daarin niet alleen, want ook op Twitter zijn dergelijke reacties te lezen. Iemand schrijft: “Mocht ik een vijftiende-eeuwse pelgrim geweest zijn en ik zag het gezicht van het Lam Gods, ik zou niet anders durven dan het te aanbidden”. 

De reacties zijn niet mals, en heel wat mensen lachen met de restauratie. Toch is die volgens experts volgens de regels van de kunst uitgevoerd. Het lam vertegenwoordigt Jezus Christus, vandaar de “bovennatuurlijke schoonheid” ervan, zei Hélène Dubois van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium daar eerder over. 

Intussen heeft het Lam Gods een eigen profiel, met als biografie: “Ik BEN naar jou aan het kijken, ik BEN jou aan het beoordelen.” Het “angstaanjagend realistisch” lam stuurt bijbelverzen en christelijke quotes de wereld in. 




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ward Rogier

    Voor de opfrissing leek het schaap echt als een schaap. Na de opkuis lijkt alsof het gelaat erna is bijgetekend. Doet me denken aan het einde van de Mr Bean film "The Ultimate Disaster Movie". Dan was het schilderij "Whistler’s mother" ook zo door Bean hersteld.

  • Johan Streulens

    Bewust alvast. Gebroeders Van Eyck hadden meer dan ervaring met perspectief observatie. Zie hun perfectie algemeen.. Raster gebruik reeds van toepassing zijnde, wisten ze best wat ze wilden schilderen, de realiteit negerende. Overschildering bewijst het nogmaals: Geen schapenkop zijnde? Overschilderen maar! Jezus een lam? OVERSCHILDEREN! Een "god" zijnde!!! Herejezus schandaal!

  • Herman Kouter

    Dat is omdat de ogen vooraan staan en niet zijdelings, hetgeen het schaap een menselijke gelaat geeft. Bewust of onbewust gedaan is natuurlijk de vraag.

  • Luciano Van As

    Als dit het origineel moet voorstellen, leefde zij ver voor hun tijd die gebroeders. Ik heb bewondering voor de mensen die deze herstelling en de details zo minutieus hebben terug kunnen brengen, dikke chapeau !

  • Peter Janssens

    Jezus het Schaap. Lijkt me een leukere fabel dan die tovenaar die zou rondgelopen moeten hebben.