Google eert relatief onbekende schilderes, en dit is waarom

Google Doodle
Heel wat Google-gebruikers krijgen vandaag een doodle van Paula Modersohn-Becker te zien op de startpagina. Paula wie? U bent niet alleen met die reactie, want de naam heeft nooit veel gehoor gekregen buiten kunstkringen. En dat terwijl het een meer dan opmerkelijke dame was. We spijkeren u even bij.

Paula werd geboren op 8 februari 1876, en zou vandaag dus 142 jaar oud geworden zijn. Ze groeide op in een nette familie die niets liever wilde dan haar aan een goede man en een keurig gezin helpen. Paula had het echter niet zo op de beperkingen die vrouwen opgelegd kregen aan het begin van de 20ste eeuw - ze wilde liever schilderen. De vrijgevochten dame weigerde om - zoals haar moeder wilde - lerares te worden en startte in plaats daarvan samen met welluidende namen als Picasso en Henri Matisse mee het modernisme op.

Op haar 18e verhuisde ze op haar eentje naar een kunstenaarskolonie in het noorden van Duitsland. Daar ontmoette ze haar man, de respectabele kunstenaar Otto Modersohn. De twee waren in de ban van moderne kunst en verhuisden algauw naar Parijs om de stroming te bestuderen. Ze verloofden zich niet veel later, waarna haar familie haar twee maand lang naar een kokschool stuurde. Een getrouwde vrouw moet immers weten hoe je kalfsfricassee en gehaktbrood maakt, en haar vader raadde haar aan om haar 'egoïsme los te laten'. Paula was echter vastberaden om 'iemand te worden' en liet haar verfborstels nooit lang liggen.

Plotse dood

Hoewel ze tijdens haar leven slechts drie schilderijen verkocht, schilderde ze een heel museum bij elkaar. In 1906 alleen al werkte ze 80 exemplaren af. Veel van haar werken draaien rond normale vrouwen, die ze vaak naakt schilderde. Ze maakte zelfs een naaktportret van zichzelf tijdens haar zwangerschap, die ze helaas niet zou overleven. Op 2 november 1907 werd na een bevalling van twee dagen een dochter geboren. Ze kreeg 18 dagen bedrust opgelegd, en toen ze daarna weer rechtstond, viel ze bijna meteen dood neer. Een bloedklonter van het lange neerliggen. Ze was amper 31.

Haar werk werd daarna nog veel geëerd door collega's, waaronder ook haar goede vriend Rainer Maria Rilke. In 'Requiem for a friend' formuleert hij een ode aan de dappere vrouw die gerust als een van de pioniers van de moderne kunst omschreven kan worden: 

And at last you saw yourself as a fruit, you stepped
out of your clothes and brought your naked body
before the mirror, you let yourself inside
down to your gaze; which stayed in front, immense,
and didn’t say: I am that; no: this is.




1 reactie

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Winston van Ark

    ik snap dat vrouwen ook aandacht moeten krijgen voor hun werk maar ik ziet nog steeds uw antwoord niet op de vraag die jezelf hebt geformuleerd, Marie Curie dat snap ik zeker dit wat veel minder