Ga naar de mobiele website
^ Top

'Tweet seats' veroveren Amerikaanse theaterzalen

Goed nieuws voor wie geen uur zonder zijn of haar smartphone kan. In het 'Guthrie Theater' in Minneapolis wordt immers niet langer opgeroepen om de gsm uit te schakelen tijdens een voorstelling. Integendeel, met de lancering van 'tweet seats' hoopt de Amerikaanse theaterzaal het gebruik van sociale media net aan te moedigen. Doel: live berichtgeving over de opvoering stimuleren.

Het gebruik van Twitter in cultuurzalen aanmoedigen is een wijdverspreide trend in de VS. Onder andere toneel- en operazalen in New York en Florida lanceerden eerder al zitjes voor Twitterfanaten. Ze worden meestal ingericht op het balkon, om de rest van het publiek niet te storen, en zijn bedoeld om de betrokkenheid bij de performance te vergroten. De gratis publiciteit op het net is handig meegenomen.

Erg interactief of ronduit onbeleefd?

Jim League, ceo van de Amerikaanse bioscoopketen Alamo Drafthouse, voelt alvast niets voor het initiatief. "Sms'en of twitteren tijdens een voorstelling is een slag in het gezicht van iedere filmmaker die dikwijls jaren heeft gewerkt aan een stuk", blogde League eerder dit jaar.

Ook veel cultuurliefhebbers kunnen het tokkelen op de smartphone tijdens een voorstelling niet smaken. Twee jaar geleden werd tijdens de vertoning van 'Shutter Island' in een bioscoopzaal in Californië een man neergestoken, nadat hij tegen een beller in de zaal zijn grieven over het lawaai had geuit. Zo liet de krant Los Angeles Times destijds optekenen.



Meld een bug