Het zit er al op voor Eliot. En dat in een zwakke halve finale

Eliot
RV Eliot
De 18-jarige Eliot Vassamillet heeft de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival niet overleefd. In een nochtans bijzonder zwakke groep slaagde onze Belgische hoop er niet in om vakjury’s en publiek te overtuigen met ‘Wake Up’. Een bittere pil, want ook vorig jaar misten we de finale.

Hij had twee duidelijke doelen voor ogen: de immer gevaarlijke en moeilijke horde van de halve finale zonder brokken nemen en dan, met een flinke dosis zelfzekerheid, voor de top tien gaan in de finale. Zelfs een top vijf moest mogelijk zijn, vertrouwde Eliot ons zondagnacht nog toe. Niet dus. Pijnlijk ontwaken uit een zoete droom, dat was het gisternacht in de expo van Tel Aviv. Eerst nog hopend dat de Israëlische televisie opnieuw het trucje zou uithalen om ons land als allerlaatste naar de finale door te sturen — zoals dat eerder gebeurde met Laura Tesoro en Blanche. Maar dan volgde de ontnuchtering. Van de hemel naar de hel, het duurt op het Songfestival nooit erg lang, zo hebben we alweer moeten vaststellen. Vorig jaar was het aan Sennek om haar wonden te likken. Nu is het de beurt aan Eliot. Hij verkoos gisteravond dan ook om even geen verklaringen af te leggen en zijn grote ontgoocheling in privékring, samen met zijn ouders, te verwerken.

Te braaf

Aan de voorbereiding of begeleiding lag het zeker niet. Rond Eliot werd een team gebouwd dat eerder met Loïc Nottet en Blanche bewezen had het Songfestival aan te kunnen. Wellicht was ‘Wake Up’ toch iets te braaf, te onopvallend en visueel te sober tussen al het bombastische geweld dat op ons werd losgelaten. Aan de grote concurrentie lag het echter niet. De eerste halve finale was van een bedenkelijk niveau.

De echte verklaring volgt pas zaterdag. Dan zullen we weten welke landen aan wie punten hebben gegeven en waarom Eliot uit de boot viel.

Maar ook zonder de sympathieke Eliot draait het liedjescircus vandaag gewoon verder. Terwijl de tien landen die al zeker zijn van hun finaleplaats bekomen van hun feestje, wordt alles al in gereedheid gebracht voor de tweede halve finale van morgen. Met daarin een pak meer kanshebbers op de eindoverwinning.

Zaterdagavond is het dan tijd voor de grote finale, al worden de punten van de vakjury’s al uitgedeeld op de generale repetitie van vrijdag. En die durven al eens te verschillen van de televoting tijdens de liveshow. Zo was de Israëlische winnares Netta vorig jaar één van de enigen die overeind bleef toen de twee puntensystemen werden samengevoegd.

Donderdag op Ketnet

Of het dit jaar ook zo’n vaart zal nemen, is helemaal niet zeker. De Nederlandse inzending Duncan Laurence en zijn ‘Arcade’ blijft helemaal bovenaan de lijst van grote kanshebbers staan. Hij zal het zaterdag wellicht uitvechten met een paar andere heren, onder wie de Rus Sergey Lazarev met ‘Scream’ en de Zweedse John Lundvik en diens ‘Too Late for Love’. Hen leert u donderdagavond kennen tijdens de tweede halve finale. Al zal u dan wel op Ketnet moeten afstemmen.




200 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gil Groenewijn

    EuroSONGfestival ? EuroSHOWfestival ja. Zingen, stem, melodie ? Allemaal overbodig. Liefst helemaal niets daarvan. Die wint !!

  • Dick De Zeure

    De volgende regering zal alweer zwaar moeten besparen,hier hebben ze alvast een optie waar niemand wakker zal van liggen.Elke Eurocent die ze besteden aan dit circus is er een teveel!

  • Nico Ostijn

    Tot vervelens toe nog één keer: het Songfestival wordt georganiseerd door de EBU, die uitzendrechten verkoopt aan landen die daarvoor "lidgeld" betalen. Israël en sinds enkele jaren ook Australië doen dat. Dit heeft dus niets met de Europese Unie ta maken. Door dit principe mogen zelfs landen als Marokko, Tunesië en Libanon aan het festival deelnemen, maar met uitzondering van Marokko (1980) is daar weinig animo voor.

  • Angelo Cabooter

    Komt ervan als België iemand wil sturen naar Eurosong festival die niet eens bekend is, en waarvan de muziek op niets trekt. Sinds dat België Axel Hisroux naar daar heeft gestuurd (wat trouwens ook geen bekende artiest is, en waarvan zijn muziek op niets trekt) zijn er geen artiesten meer te vinden die tenminste goede muziek kan uitbrengen. Als ze in de tijd 2 Fabiola hadden gestuurd, hadden we nog kans gehad.

  • Peter De Witte

    Ik ben het totaal oneens met al die mensen die zeggen dat we niet meer aan die onzin moeten meedoen. Het blijft nog altijd het langstlopende muziekevenement ter wereld en in plaats van er weg te blijven, moet je gewoon proberen een goeie zanger, goed liedje en goeie act neer te zetten en als andere landen er een zottekesspel van willen maken, moeten ze dat zelf weten. Elk jaar zitten er toch wel een paar goeie nummers. Tom Dice en Loic Nottet waren nochtans goeie pogingen.