Prinsessennamen populair in de VS (met dank aan Disney)

Kos
Namen van prinsessen uit Disneyfilms zijn erg populair in de Verenigde Staten. Sinds The Walt Disney Company in 2000 een intensieve marketingcampagne voerde rond haar prinsessen, kiezen veel Amerikaanse ouders voor een sprookjesnaam. Ariel, Belle, Cinderella (Assepoester, red.) en Jasmine, bijvoorbeeld, zijn Disneypersonages die al tientallen jaren meegaan. De afgelopen jaren maakten nog andere prinsessen furore, zoals: Tiana ('De prinses en de kikker', 2009); Rapunzel ('Tangled', 2011) en Merida ('Brave', 2012).

De karakters scoren niet alleen goed in de filmzalen en op het kleine scherm, ze zijn ook een hit op de kraamafdelingen, gezien veel Amerikanen hun pasgeborene vernoemen naar één van de prinsessen die Disney recent in de zalen toverde.

Zo bleek in 2013 de meisjesnaam Merida erg populair. Het aantal baby's dat de naam meekreeg, steeg met maar liefst 474 procent in vergelijking met 2012, zo becijferde de Amerikaanse Social Security Administration. Niet toevallig, schrijft Huffington Post, gezien de release van de animatiefilm 'Brave' van het jaar ervoor. In 2010 werden dan weer bijna dubbel zoveel Tiana's geboren. Volgens de Amerikaanse nieuwssite zit 'De prinses en de kikker' die in 2009 vrijkwam daar voor iets tussen. Tiana speelt een van de hoofdpersonages in de tekenfilm.

Naast de namen van de Disney-vrouwen wint ook de naam Princess (prinses, red.) an sich aan populariteit in de VS.

'Frozen' (2013) is de laatste Disneyfilm die in de zalen is verschenen. In de animatie wordt het verhaal verteld van de prinsessen Anna en Elsa, twee namen die volgens Huffington Post tussen dit en komend jaar ongetwijfeld ook op veel geboortekaartjes zullen prijken.