Onbekende Vlaamse monteur mag mee Oscars uitdelen

Nico Leunen knipte en plakte onder meer 'The Broken Circle Breakdown' aan elkaar.
Eric de Mildt Nico Leunen knipte en plakte onder meer 'The Broken Circle Breakdown' aan elkaar.
De onbekende Vlaming Nico Leunen (41), monteur van onder meer 'The Broken Circle Breakdown', mag voortaan mee over de Oscars beslissen. Tot zijn eigen verrassing wordt hij lid van the Academy, een mysterieuze club van 6.000 filmmakers waarvan niemand weet wié er precies in zit. "We vermoeden dat Nico de zevende Belg is", aldus het Vlaams Audiovisueel Fonds.

"Donderdag kreeg ik het mailtje van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences. In september mag ik samen met 321 andere nieuwe leden naar Hollywood voor een ceremonie. Vanaf dan mag ik mee de Oscar-winnaars kiezen." Levenslang, want lid ben je voor het leven. Nico Leunen staat op 60 filmaftitelingen. Al is hij de meest gevraagde Vlaamse filmmonteur en de vaste compagnon van regisseur Felix Van Groeningen, beroemd worden de afwerkers van films zelden of nooit. Hoe de Brusselaar, geboren in Borgerhout, genomineerd raakte, blijft ook voor hemzelf een mysterie. "Twee 'peters' uit de Academy moeten je voordragen. Ik weet bij god niet wie dat zijn. Sinds ik Ryan Gosling uit de nood hielp, zitten op een paar strategische plekjes in Hollywood enkele fans, vermoed ik."

Dat Ryan Gosling-verhaal liep zo: de Amerikaanse acteur zat in zak en as. Hij had als regisseur zijn eerste langspeelfilm 'Lost River' gedraaid. Een monteur had er maanden aan geknipt en geplakt, maar het bleef een warrige soep. Gosling kreeg de tip 'die Belg' te bellen. Nico's slimme montagewerk had al eerder - kleinere - films van het stort gered. In de kelder van de filmster werkten ze vier maanden aan een nieuwe versie. Al die tijd logeerde Nico in het huis van Gosling en zijn vrouw Eva Mendes. "Zijn bijnaam voor mij was 'sniffer', met mijn speurneus voor pijnpunten." De film schopte het tóch tot in Cannes. De dankbaarheid was zo groot dat Gosling de Belg mee op de rode loper trok. Hij moest in Cannes zelfs in het zeteltje naast hem zitten, "zoals in de kelder".  

LEES MEER IN HET LAATSTE NIEUWS, OOK VERKRIJGBAAR IN DIGITALE VERSIE