Ga naar de mobiele website
^ Top

Matthias Schoenaerts: "Ik ben er 99 procent zeker van dat 'A Separation' wint"

Foto: Joost De Bock.
Foto: Joost De Bock.
De 'Rundskop'-bende is neergestreken in Hollywood, en dat zullen we geweten hebben. Michael Roskam, Matthias Schoenaerts en Jeroen Perceval trokken vanmorgen naar het Belgisch Consulaat in Los Angeles waar ze de Belgische pers te woord stonden. Onze Hollywoodreporter was er bij. Wie er volgens Schoenaerts zondag met de Oscar van 'Beste Buitenlandse Film' aan de haal gaat? "Ik ben er 99 procent zeker van dat 'A Separation' gaat winnen."

"Eerst en vooral proficiat met jouw contract bij CAA. Wat houdt die deal nu precies in?"

Schoenaerts: "Dat zijn eigenlijk de mensen die op pad gaan en kijken voor projecten waarvan zij denken dat jij in aanmerking komt en die dan die meetings opzetten, jou mensen laten ontmoeten en de castings organiseren. Het zijn mensen die uiteindelijk de deals afronden. Zij regelen alles eigenlijk."

"Zijn daar misschien al rollen uit gekomen?"

Schoenaerts: "Het is te vroeg om daar al uitspraken over te doen omdat ik zelf nog niets heb toegezegd. Ik ben nu nog mensen aan het ontmoeten en dingen aan het bespreken."

"Maar Hollywood is dus de volgende stap in je carrière?"

Schoenaerts: "Nee nee nee, ik denk dat Hoboken 'next' is."

"Geen verhuisplannen?"

Schoenaerts: "Nee, ik heb absoluut geen haast. Ik sta open voor een goed avontuur en voor een opwindend project, absoluut. Ik ben niet ongeduldig en ik heb niet de behoefte om eender wat te doen. Alle dingen die worden voorgesteld, zijn heel goede dingen. Ik heb mezelf ook voorgenomen om een aantal maanden te rusten en ik ga dat doen. Ik moet nog heel veel werk doen voor de Franse film en promotie doen en ik wil daar ook de tijd voor hebben om dat grondig te doen. Alle dingen die ik doe, wil ik grondig doen. Ik heb geen zin om dingen snel snel te doen. Het zijn fantastische kansen maar het is ook absoluut het moment om de dingen grondig te doen en niet halfslachtig. Het komt erop neer dat je helder met de dingen omgaat en je niet te laten opwinden omdat je nu eenmaal in de States zit of omdat er grote namen zijn. Je moet de dingen allemaal helder bekijken alsof het om een Belgisch project zou gaan.

Schoenaerts: "Ik vind het een leuke plek om te zijn maar ik vind dit absoluut geen artistiek inspirerende plek. Het is een hele leuke plek om misschien een aantal maanden per jaar door te brengen voor werk maar als acteur hier wonen is volgens mij een heel slechte zaak. Hier is een hele industrie aanwezig en als dat jouw leefwereld wordt... nee daar snap ik niks van."

"Is het makkelijker om in Hollywood naast jouw schoenen te lopen of toch eerder in België?"

Schoenaerts: "Je kunt overal naast jouw schoenen lopen. Ik weet het niet, het kan overal. In Antwerpen gaat dat toch het best denk ik. (lacht)"

"Er is nu 50.000 euro extra geld in de promo gepompt..."

(onderbreekt) Schoenaerts: "Ah daar heb ik nog niks van gemerkt! Ik betaal nog altijd zelf mijn eigen tandpasta zenne!"

"Het is veel geld natuurlijk, maar in Hollywood is die 50.000 euro eigenlijk 'peanuts'."

Schoenaerts: "Nee absoluut, ik vind het fantastisch dat we die steun hebben gekregen. Natuurlijk, we zitten in de Verenigde Staten hé, dus die budgetten hier voor promotie is helemaal anders. Als je kijkt naar wat Weinstein in 'The Artist' heeft gestoken, dat is vijf keer zo veel als het budget van onze film. Ja, dan weet u het wel. Maar 't is fantastisch he, het heeft ons absoluut geholpen en ik vind het fijn dat de overheid - zeker in deze tijden waarin dat we toch met zeer moeilijke economische omstandigheden te maken krijgen - toch de moed vindt om dit project te steunen. Ik denk dat we daar heel dankbaar voor mogen zijn. "

"Hoe vertolkt die promo zich precies?"

Schoenaerts: "Dat weet ik niet, dat zijn de publicists die zich daar mee bezig houden. (Jeroen Perceval onderbreekt: "Ge hebt onlangs toch een huis gekocht, niet?") Nee maar bijvoorbeeld, dit soort dingen (wijst naar een advertentie van 'Bullhead' in de krant) kost allemaal heel veel geld. Ik neem aan dat al het geld daar naartoe gaat."

"Gaat de promo ook om mensen te overtuigen of om te beïnvloeden?"


Schoenaerts: "Je kunt niemand overtuigen. Een film is goed of hij is niet goed. Wat je wel kan doen is er voor zorgen dat er screenings zijn en dat de mensen die in een beslissende positie zitten de film zien. Maar uiteindelijk moet de film natuurlijk zijn eigen werk doen. Er is nog nooit iemand geweest die een Oscar heeft gewonnen omdat hij sympathiek is. Het is wel zo dat wanneer een film goed is, je daardoor een gunstig klimaat hebt rond de mensen die er aan hebben meegewerkt wat daar aan kan bijdragen. Maar sowieso vertrekt alles toch wel uit de kwaliteit van de film. Pas op, in het verleden hebben niet altijd goede films gewonnen. Er zijn ook slechte films die gewonnen hebben terwijl andere films die beter waren hadden moeten winnen. Er zit natuurlijk ook een heel gelobby en weet ik veel allemaal achter. We hebben niks van dat soort budgetten en we zijn er toch bij. Nee, wij moeten het niet hebben van dat gelobby want we hebben de middelen niet. En we zijn er toch bij, dat wil toch zeggen dat de film een heel diepe indruk heeft nagelaten. En daar kunnen we maar blij om zijn."

"Ben je zenuwachtig voor zondag?"

Schoenaerts: "Ik ben niet zo zenuwachtig eigenlijk. Ik ben wel opgewonden, maar niet zenuwachtig. Ik ben er eigenlijk voor 99 procent zeker van dat 'A Separation' wint. Het is een heel goede film, heel evenwichtig op alle niveaus. Die film is heel homogeen. Natuurlijk hebben wij wel het effect van de verrassing. Wij zijn een debuutfilm, totaal exotisch toch qua gegeven. Maar ik denk toch dat 'A Separation' wint."

"Waarom denk je dat?"


Schoenaerts: "Ook omdat de politieke belangen een rol spelen. Het is een film die in eigen land werd uitgespuwd. En met de politieke conflicten die Iran aan het generen is...het zou politiek gezien misschien heel interessant zijn om die film te laten winnen. En die belangen spelen ook in de Academy natuurlijk."

"Als je er 99 procent zeker van bent dat 'A Separation gaat winnen, waar gaat die één procent dan naartoe?"

Schoenaerts: "Die één procent, die gaat naar alle andere vier. Als je bij de vijf zit, dan maak je kans. Anders zit je er niet in. Ik denk dat alle films die er in zitten ook het recht hebben om hem te winnen. We zullen zien, cross your fingers!"

Kristien Gijbels Morato vanuit Hollywood

Matthias en onze Hollywoodhond.
Matthias en onze Hollywoodhond.
 Nee, wij moeten het niet hebben van dat gelobby want we hebben de middelen niet.  
Matthias en onze Hollywoodreporter. Foto: Joost De Bock.
Matthias en onze Hollywoodreporter. Foto: Joost De Bock.
 Als je kijkt naar wat Weinstein in 'The Artist' heeft gestoken voor promo: dat is vijf keer zo veel als het budget van onze film.  
 Ik denk dat alle films die er in zitten ook het recht hebben om hem te winnen.  


Meld een bug