Kinepolis wil aanbod vergroten met meer films en meer snacks: "Hotdogs in cinema, waarom niet?"

'The Avengers', 'Bohemian Rhapsody' en 'Jurassic World 2' lokten de afgelopen maanden veel volk naar Kinepolis.
AP 'The Avengers', 'Bohemian Rhapsody' en 'Jurassic World 2' lokten de afgelopen maanden veel volk naar Kinepolis.
De overname van het Canadese Landmark heeft het jaar van Kinepolis opgefleurd. Maar topman Eddy Duquenne is niet de man om op zijn lauweren te rusten. "We moeten meer beleving aanbieden, zowel qua films als qua snacks", geeft hij aan. "Zo serveren ze in Canada hotdogs. Misschien doen we dit ook in België."

Voortdurend uitpakken met nieuwigheden, zoals de 4DX-zalen, waar de toeschouwers te maken krijgen met bewegende stoelen, wind, licht, geur en waterdruppels. Of de cosy seats verder uitrollen, zodat niet alleen koppels, maar ook gezinnen met drie tot vier personen gezellig samen kunnen zitten in comfortabele zetels. Daarmee loopt een test in de Antwerpse Kinepolis. Het zijn stuk voor stuk innovaties die Kinepolis langzaam in zijn complexen uitrolt om de bezoekers meer beleving te geven in ruil voor een duurder inkomticketje.

Ook aan het filmaanbod wil Eddy Duquenne werken. "We moeten meer inzetten op doelgroepen. Zo doen Japanse films het in Madrid uitstekend, omdat daar een grote Japanse enclave is. Hetzelfde met Turkse films in België. En we moeten dan ook ons aanbod aan snacks aanpassen."

Speuren naar prooien

Naast innovatie en organische groei blijft Kinepolis de markt afspeuren naar nieuwe overnameprooien. Want de overname van het Canadese Landmark is na één volledig jaar al een klinkend succes te noemen.

Toch liggen in Canada nog mogelijkheden, zegt Duquenne. "We zitten daar alleen in het Engelstalig deel, maar nog niet in het Franstalige. En dat is een taal waarmee we vertrouwd zijn."

Bovendien is de Canadese markt nog erg gefragmenteerd, en zitten veel complexen in handen van familiale aandeelhouders. Voorlopig mikt Kinepolis op kleinere overnames. "Maar als er een niet te missen opportuniteit voorbijkomt, dan zullen we niet aarzelen", benadrukt de CEO, en is hij bereid om zelfs 400 miljoen euro of meer uit te geven. "Op voorwaarde dat ons risicoprofiel laag blijft."

Cashmachine

Want sinds de komst van Duquenne in 2008 vaart Kinepolis een andere koers. Met minder risico, maar meer rendement. Zo wordt overal volop ingezet op de 'premiumisatie', zeg maar de toeschouwers verleiden om frequenter langs te komen en meer uit te geven aan snacks en drankjes. Dat model heeft van Kinepolis een echte cashmachine gemaakt. Gemiddeld geeft een bezoeker 3,67 euro (+9,1%) uit aan snacks en 7,32 euro aan een ticket. Daarvan houdt Kinepolis gemiddeld 3,34 euro per bezoeker over. Dat is 19% minder dan een jaar geleden. Maar dat heeft een reden. In Canada, dat al goed is voor bijna 27% van de groepsomzet, wordt wel meer geconsumeerd tijdens een avondje film. Maar omdat Kinepolis de meeste complexen in Canada huurt, houdt de groep er minder winst aan over. Door de uitrol van 'Mega Candy'-shops, cosy seats en andere innovaties hoopt Kinepolis die rendabiliteit de komende jaren wel snel te verhogen.

Het feit dat Landmark (45 complexen) voor het eerst een volledig jaar meetelde, fleurde de jaarcijfers van Kinepolis overigens op. In totaal passeerden 35,6 miljoen bezoekers langs de kassa, een stijging met 40%. In Europa vielen de bezoekersaantallen, op Nederland na, overal terug als gevolg van de warme zomer en het WK Voetbal. Toch bleef de schade op de omzet beperkt, want die steeg met 34% tot 475,9 miljoen euro. De recurrente nettowinst steeg met 6,2% tot 47,5 miljoen euro.

RV
RV