INTERVIEW. ‘1917'-regisseur Sam Mendes: “We schrokken ervan dat Belgische loopgraven krijtwit waren”

‘1917' is zonder twijfel de meest besproken film van het moment. Met al een Golden Globe voor ‘Beste Film’ op zak en een Oscarnominatie in de running, is het nu al de film van het jaar. Onze Hollywoodvrouw, Kristien Gijbels, sprak met regisseur Sam Mendes over zijn uitzonderlijke oorlogsprent. 

“Wat me meteen opviel in België is dat de loopgraven daar anders gebouwd waren”, legt Mendes uit. “Ze waren krijtwit, echt ontzagwekkend. Ik denk dat ons beeld van Wereldoorlog I vooral bestaat uit ‘bruin’ en ‘modder’. Maar we wilden het landschap van België en Noord-Frankrijk zo goed mogelijk namaken in Engeland, dus zorgden we voor lichter zand.”

Wat de film zo bijzonder maakt is dat het lijkt alsof hij gefilmd is in één lang shot dat twee uur duurt. “De camera hing soms op een rails, soms liepen cameramannen ermee rond. Ja, het was moeilijk. Maar ik denk altijd: wij hebben twee maanden in de modder gespendeerd, die soldaten hebben er destijds vier jaar gezeten. Dus niemand van ons team heeft geklaagd.”  

Sam Mendes, regisseur van '1917'.
AFP Sam Mendes, regisseur van '1917'.



Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.